Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
PROVA

Ligg på Plus från start - hela innehållet för 1 kr Fri tillgång till all lokaljournalistik.

171109-betaltjanster-561029_se.ttela_1.jpg
Finansmarknadsminister Per Bolund (MP) hoppas att en ny lag ökar konkurrensen på marknaden för betaltjänster. Arkivbild.

Skärpt reglering av digitala betaltjänster

Regleringen av digitala betaltjänster skärps. Samtidigt ska banker tvingas släppa ifrån sig mer kunduppgifter till externa betaltjänster, enligt en lagrådsremiss från regeringen.

Lagförslaget bygger på ett två år gammalt EU-direktiv, som väntas vara införlivat i svensk lag i maj 2018. Det är fyra månader senare än vad EU har krävt, vilket bland annat fått Bengt Nilervall, ansvarig för betalningsfrågor på branschorganisationen Svensk Handel att höja på ögonbrynen.

"Finns det någon rimlig anledning?", skriver han i en kommentar till TT.

Långsam lagstiftning

Enligt finansmarknadsminister Per Bolund (MP) beror fördröjningen på att svensk lagstiftning är en långsam och omfattande process, för att säkra att det blir rätt.

- Och vi kan väl tycka att EU ibland har lite väl korta implementeringstider, säger han.

Han tillägger att han inte bedömer risken för att EU ska sanktionera Sverige för förseningen som särskilt stor.

Lagen som nu är på väg beskrivs av Per Bolund som ett steg in i en ny era, där konsumenter kommer att kunna sköta en allt större del av sin vardagsekonomi utan kontakt med bankerna.

- Det tror jag är väldigt bra för oss konsumenter. Detta har varit en marknad med ett fåtal väldigt stora aktörer i Sverige, säger han.

Men i banksektorn ser man också positivt på EU-direktivet och att det nu införs i svensk lag.

- Vi ser att det kommer att skapa en ökad trygghet för konsumenter, även företagskunder, med säkrare och effektivare tjänster, säger Camilla Bäck, senior affärsutvecklare för betalsystem på storbanken Nordea.

- Och för oss är det en stor möjlighet att samarbeta med de här fintech-bolagen i större utsträckning än vad vi har gjort tidigare, tillägger hon.

Nästan oreglerad

Framför sig ser Camilla Bäck en alltmer harmoniserad europeisk marknad för finansiella tjänster och rådgivning, där det inom en snar framtid borde kunna bli möjligt att använda betalningstjänster i mobilen i alla EU-länder.

- Jag tror att den världen är relativt nära. Men inte så mycket på grund av lagstiftningen och EU-direktivet, utan snarare på grund av marknadsutvecklingen, säger hon.

Att Finansinspektionen med lagen som föreslås får i uppdrag att utöva tillsyn över alla betaltjänster ska öka både kundtrygghet och konsumentskyddet i finansiella tjänster, enligt Per Bolund.

Camilla Bäck ser just detta som det viktigaste som nu förändras, då det innebär en reglering av en tidigare nästan oreglerad del av finansmarknaden som utvecklats under 10–15 års tid.

- Det innebär ju en ökad trygghet och säkerhet för slutanvändarna.

Fakta: Lagen kan träda i kraft i maj

Lagrådsremissen som regeringen nu har fattat beslut om ska om den inte stöter på patrull i riksdagen vara omsatt i en svensk lag som träder i kraft i maj nästa år.

Lagförslaget bygger på ett EU:s andra direktiv om betaltjänster från 2015.

I korthet syftar lagen till att öka konkurrensen och konsumentskyddet och harmonisera lagstiftningen på marknaden för betaltjänster.

I praktiken innebär regleringen som är på väg att banker måste öppna upp sina tekniska gränssnitt och göra kunddata tillgänglig för tredje part, exempelvis en mobilbaserad betaltjänst. Fast bara om kunden själv begär det. Med direktivets införande i svensk lag följer samtidigt att Finansinspektionen får i uppdrag att utöva tillsyn över alla betaltjänster.

MEST LÄST