Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies
PROVA

Ligg på Plus från start - hela innehållet för 1 kr Fri tillgång till all lokaljournalistik.

Spotify närmare börsen efter nytt licensavtal

Spotify har förnyat sitt licensavtal med Warner Music, vilket tar bolaget ett steg närmare en möjlig börsnotering, enligt Reuters.

"Vårt partnerskap med Warner Music Group kommer att hjälpa den nya musikekonomin att växa", hävdar Spotifys globala innehållschef Stefan Blom om avtalet i ett skriftligt uttalande.

Även Warner Musics digitalchef Ole Obermann är nöjd, enligt ett inlägg på Instagram:

"Det tog ett tag, men det var värt det".

Fortsatt stort musikutbud

Avtalet är det sista av tre stora licensavtal som Spotify behövde förnya för att fortsätta förse sina 140 miljoner aktiva användare, varav 60 miljoner är betalanvändare, med dagens musikutbud.

Tidigare i år tecknades även nya avtal med Universal Music och Sony Music. Enligt flera medier ska Spotify generellt ha gått med på vissa eftergifter som att tillfälligt begränsa tillgången till nya album för gratisanvändare. I utbyte mot det har Spotify lyckats sänka sina royaltybetalningar till skivbolagen.

Enligt Tomas Otterbeck, analytiker på Redeye, är de lägre royaltybetalningarna en viktig landvinning för Spotify.

Stärker sin maktposition

- Spotifys största problem i affärsmodellen är att de tar för lite betalt av användare medan man får betala skivbolagen och artisterna runt 70 procent i royalties. Då är det inte konstigt att de har svårt att visa lönsamhet, säger han.

Men i takt med att Spotify får fler betalanvändare och intäkterna växer har bolaget stärkt sin maktposition, enligt Otterbeck.

- Det har förbättrat Spotifys förhandlingsläge med skivbolagen.

Med Warner-avtalet i hamn har Spotify också bättre förutsättningar för en möjlig notering på New York-börsen, skriver Reuters.

Otterbeck konstaterar att börsplanerna fortfarande är spekulationer, men anser att det ändå är rimligt att se en sådan utveckling.

- Warner-avtalet kan ses som en viktig pusselbit för Spotify att lyfta lönsamheten och bli en tänkbar börskandidat.

Fakta: 60 miljoner betalande användare

Streamingtjänsten Spotify startade 2008 och finns nu i 60 länder.

Bolaget har 60 miljoner betalanvändare, över dubbelt så många som största konkurrenten Apple Music, som i juni sade sig ha 27 miljoner prenumeranter.

Totalt har företaget 140 miljoner användare, vilket betyder att de allra flesta använder tjänstens kostnadsfria, reklamfinansierade del.

På senare år har det spekulerats i internationella medier att Spotify ska noteras på New York-börsen. Enligt källor till tidningen The Financial Times finns det planer på en notering redan i år.

I början av juni skrev företaget i ett uttalande till TT att "Spotify utvärderar olika alternativ framåt. Börsnotering är ett sådant möjligt alternativ, men inga beslut är fattade".

MEST LÄST