Hittills har bara en knappt femtedel av bilarna som berörs av VW:s fusk med motorer i Sverige åtgärdats. Svenska VW hoppas att de återstående ska åtgärdas före årets slut. Arkivbild
Hittills har bara en knappt femtedel av bilarna som berörs av VW:s fusk med motorer i Sverige åtgärdats. Svenska VW hoppas att de återstående ska åtgärdas före årets slut. Arkivbild

Stiltje i svenska processerna mot VW

De båda svenska rättsprocesserna mot ledningen för Volkswagen i Sverige för bland annat bedrägeri och miljöbrott står och stampar i avvaktan på besked från Tyskland. Så här långt har bara en knapp femtedel av bilarna som berörs av fusket åtgärdats i Sverige.

ANNONS
|

Det har snart gått 16 månader sedan amerikanska myndigheter avslöjade att Volkswagenkoncernen manipulerat utsläppsvärdena på en av de vanligaste dielsemotorerna. Totalt berörs 11 miljoner bilar från framför allt VW, Skoda och Seat, varav 228000 i Sverige.

Skandalen, som fick namnet dieselgate, har levt ett lite märkligt liv under det senaste året. Ena stunden kommer besked om att VW nått en uppgörelse med amerikanska bilköpare och myndigheter till en total kostnad på drygt 20 miljarder dollar eller 200 miljarder kronor. Det är dock en siffra som verkar växa varje månad och de amerikanska myndigheterna har långt ifrån släppt ärendet. Så sent som den gångna helgen greps en hög VW-chef i Florida för inblandning i fusket.

ANNONS

Ingen delgiven

I Sverige är dramatiken kring den juridiska processen inte av samma kaliber. Den förundersökning som rör misstanke om grovt bedrägeri och grovt brukande av osann urkund och som bara berör VW:s dotterbolag i Sverige står och stampar i avvaktan på mer information från Tyskland. Chefsåklagare Alf Johansson vid riksenheten mot korruption har förhört ett flertal personer inom svenska VW, men ingen har delgivits misstanke om brott och han vill inte kommentera om det från andra håll framkommit uppgifter som tyder på att fusket var känt på förhand i Sverige.

Inte först i kön

Alf Johansson och vice chefsåklagare Jörgen Lindberg i Malmö, som utreder miljöbrottsdelen, måste också ta hänsyn till alla liknande brottsutredningar som pågår i Europa, USA och övriga världen. Ingen brottsmisstänkt kan lagföras på fler än en plats för samma brott.

- Det här har en dimension som inte förekommit tidigare eftersom det berör i stort sett alla länder och Sverige står kanske inte först i kön, säger Lindberg till TT.

När det gäller de berörda bilarna gav den tyska transportmyndigheten KPA i december slutgiltigt klartecken för åtgärderna som ska göra motorerna lagliga. De svenska kunderna kommer att kontaktas via brev och kan nu boka tid på valfri auktoriserad verkstad. Hittills har omkring 42000 av de totalt 228000 berörda bilarna i Sverige åtgärdats.

ANNONS

Trots skandalen går Volkswagens försäljning som tåget. Förra året sålde koncernen 10,3 miljoner bilar, en ökning med 3,8 procent jämfört med 2015, rapporterar Reuters. Uppgången gör att VW passerar Toyota som den volymmässigt största biltillverkaren i världen.

Fakta: Dieselgate

Av 11 miljoner bilar som har eller har haft manipulerade dieselmotorer finns 8,5 miljoner i Europa, varav 228000 i Sverige.

I USA har Volkswagen kommit överens om återköp och ersättningar till drabbade kunder med omkring 5000 dollar. VW har hittills vägrat en liknande kompensation till europeiska bilägare, men det senaste året har det politiska trycket på bolaget ökat och i flera länder finns planer på en juridisk grupptalan.

Efter avslöjandet av fusket avgick Volkswagens vd Martin Winterkorn och ersattes av Matthias Müller.

ANNONS