Stopp för krympande benutrymme

Det krympande passagerarutrymmet på flygplan upprör allt fler. I USA kan nu lagstiftning vara på gång.

ANNONS
|

Den amerikanska flygmyndigheten FAA beslutade i somras att minimiregler för benutrymme och storleken på flygstolar inte ska införas med hänvisning till säkerheten. Politikerna är dock inte nöjda med det beslutet utan företrädare för båda partierna utarbetade i helgen ett nytt femårigt avtal för FAA och där finns både regler om benutrymme och bredden på flygstolarna med. Men det är bråttom. FAA:s nuvarande avtal löper ut 30 september och antingen måste det nya avtalet godkännas den här veckan eller det nuvarande förlängas en kortare period.

- Det är en bra idé att lagstifta om detta för nu börjar det blir riktigt konsumentovänligt, säger Jan Ohlsson.

ANNONS

- En timme kanske man sitta trångt, men tar resan 4,5 timmar så blir det otrevligt om man är lång eller äldre, fortsätter han.

Bumping stoppas

Förslaget till nytt amerikanskt avtal innehåller också en regel som ska stoppa flygbolagen från att avvisa feta passagerare när de stigit på planet, något som kallas "bumping" i USA och som varit mycket omdiskuterat på senare år. Däremot ska de amerikanska flygbolagen kunna ta ut extra avgifter av de passagerarna, rapporterar NBC.

"En lättnad är på väg för alla oroliga flygpassagerare som ständigt möts av mindre och mindre stolar, säger Bill Nelson, demokratisk senator från Florida.

14 centimeter mindre

Tidigare var standardmåttet mellan stolarna på amerikanska flyg 34-35 tum, som mest nära 90 centimeter, men för att få in fler passagerare har det nu krympt till 76 centimeter på vissa plan, enligt NBC.

Enligt Jan Ohlsson har framför allt lågprisbolagen dragit ner på utrymmet för att få in fler stolsrader, men nu år måttet rågat, anser han.

- Konsumenterna kanske får räkna med att priserna går upp något om utrymmet ökas, men å andra sidan gör lågprisbolagen otroligt bra vinster så det finns en del att ta av.

ANNONS

Inte inom EU

Dryga 76 centimeter är vad många flygbolag erbjuder passagerare i ekonomiklass, visade en genomgång som flygsajten Skyscanner gjorde förra året. Utrymmet varierar dock kraftigt beroende på flygplanstyp. På SAS flygplan varierade det från 79 till 81 centimeter, samma siffror på Norwegian medan Finnair på vissa plan kunde erbjuda 94 centimeter. För den som är lång och är beredd att betala för premium ekonomi blir det mycket lättare att räta på benen hos alla flygbolag.

På Transportstyrelsen, ansvarig svensk myndighet, känner ingen till att det skulle pågå diskussioner inom EU om lagstiftade minimiregler.

TT

ANNONS