Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
PROVA

Ligg på Plus från start - hela innehållet för 1 kr Fri tillgång till all lokaljournalistik.

170925-volvo-535946_se.ttela_1.jpg
Volvos storägare Christer Gardell vill att lastbilskoncernen knoppar av Volvo Penta och Volvo CE i separata, börsnoterade bolag. Arkivbild.

Storägare vill dela upp Volvokoncernen

AB Volvos storägare Christer Gardell vill knoppa av anläggningsmaskiner och båtmotorer, så att koncernen får fullt fokus på lastbilar. Men alla är inte övertygade.

Cevian Capital, med Christer Gardell i spetsen, är största aktieägare i AB Volvo med 8,3 procent av kapitalet och 14,8 av rösterna på årsstämman. Gardell är nöjd med Volvos utveckling de senaste åren. Men nu vill han att styrelsen ser över möjligheterna att renodla verksamheten.

Både tillverkningen av båtmotorer i Volvo Penta och anläggningsmaskinerna i Volvo CE bör läggas i separata, börsnoterade bolag helst redan nästa år, anser Gardell. Bägge är lönsamma.

- De skulle må bättre av eget rampljus och samtidigt förgylla Stockholmsbörsen, säger Christer Gardell till Dagens industri.

Tanken inte ny

Samtidigt behöver Volvo koncentrera sig på den globala lastbilsmarknadens utmaningar.

- Kina kommer sannolikt att bli Volvos största marknad och det är oerhört viktigt att man etablerar sig på marknaden tidigt och med framgång, säger Gardell.

Tankegångarna är inte nya.

- Det här är en fråga som blommat upp lite då och då. Argumenten som Gardell lyfter fram är strategiskt rimliga, anser Martin Sköld, docent i företagsekonomi på Handelshögskolan i Stockholm.

- Det är styrelsens plikt att ha reda på om bolaget eller gruppen är korrekt organiserat, tillägger Sköld, utan att säga vad som vore bäst för Volvo.

Övertyga marknaden?

Chefen för Aktiespararnas marknadsbevakning, Claes Folkmar, är tveksam.

- På nåt sätt måste Gardell kommunicera till aktiemarknaden hur han räknat på att en uppsplittring skulle ge mer till aktieägarna totalt sett, framhåller Claes Folkmar.

Samtidigt uttrycker han förtroende för Christer Gardell:

- Han är bra på att se strukturer som behöver förändras i stora multinationella företag, säger Claes Folkmar.

Sex varumärken

Ett argument för att renodla Volvo är att lastbilsdelen i sig själv innehåller sex olika varumärken, vilket kan göra verksamheten svår att manövrera.

Christer Gardell är öppen för att moderbolaget kan fortsätta äga delar i Volvo Penta och Volvo CE även om dessa introduceras som fristående bolag på börsen.

AB Volvo vill inte kommentera Gardells utspel.

Fakta: AB Volvo

Volvo är världens näst största lastbilskoncern, men tillverkar även bussar, anläggningsmaskiner (CE) och båtmotorer (Penta).

Tillverkningen av personbilar (Volvo Cars) såldes 1999 till Ford, som senare sålde den vidare till kinesiska Geely.

AB Volvos huvudkontor ligger i Lundby, på Hisingen i Göteborg.

Koncernen har fabriker i 18 länder och sysselsätter cirka 95 000 personer.

Omsättningen i fjol var cirka 302 miljarder kronor, med 21 miljarder i vinst.

Lastbilar stod för cirka två tredjedelar av omsättningen. De har sex olika varumärken: Volvo, Renault, Mack, UD, Dongfeng och Eicher.

Utdelningen 2016 var 3,25 kronor per aktie.

Källa: AB Volvo

MEST LÄST