Sverige, Schweiz, Schwerige?

Zlatan Ibrahimovic är Schweiz främsta fotbollsspelare och Sverige kännetecknas av höga alptoppar och djupa dalar. Förväxlingen av de båda länderna leder till en del lustiga misstag, men för svenska klockmakare innebär det högre försäljning i Kina.

ANNONS
|

När den svenskgrundade musiktjänsten Spotify började handlas på New York-börsen i tisdags hissades bolagets gröna logotyp ovanför den amerikanska flaggan utmed fasaden på Wall Street. Bredvid vajade, i stället för den blågula svenska fanan, det schweiziska korset mot röd bakgrund.

Svenska armbandsur

Sammanblandningen är långt ifrån ovanlig, konstaterar UD:s enhet för främjande och hållbart företagande.

Hur vi uppfattas av andra länder, den så kallade "Sverigebilden", är ett av enhetens ansvarsområden och en undersökning bland kineser nyligen visar att förvirringen kan vara bra för svenska affärer.

- Undersökningen pekar på att svenska klockor säljer bra i Kina eftersom man förväxlar oss med klocknationen Schweiz, säger Gabriella Augustsson, kansliråd på utrikesdepartementet.

ANNONS

Men man ska inte dra alltför stora växlar på det hela, det är marginellt, tillägger hon samtidigt som hon säger att Schweiz är långt ifrån det sämsta landet att förväxlas med.

- Man kan bli hopblandad med värre länder. Men vi jobbar systematiskt med komma förbi stereotyper och felaktiga bilder. Vi arbetar för att Sverige ska sammankopplas med värden som till exempel innovation och kreativitet, säger hon.

Ett litet problem

Nyheten om misstaget på Wall Street inför Spotifys börsnotering nådde även till den schweiziska ambassaden i Stockholm. Ambassadrådet Gérald Délèze är van vid förvirringen.

- Jag minns när jag för 30 år sedan arbetade i New York, redan då var det vanligt att blanda ihop Sverige och Schweiz.

Att kinesiska konsumenter blandar ihop svenska och schweiziska klockor är inget han hört talas om tidigare och påpekar att marknaden för kopior är det riktiga bekymret för alpnationens urmakare.

ANNONS

- Lyckligtvis producerar både Sverige och Schweiz högkvalitativa produkter, så någon större skada innebär det inte.

Kampanjer om schabloner

När Svenska institutet (SI) frågar personer runtom i världen vad man associerar Sverige med, kommer ofta välkända varumärken som Ikea och Volvo upp, men däribland smyger sig även höga alptoppar och djupa dalar in.

- Kunskapsluckan tenderar att blir större ju längre ifrån Sverige någon bor, speciellt i Asien och på andra sidan Atlanten, enligt institutets avdelningschef Henrik Selin.

För att skapa en så korrekt bild av Sverige som möjligt har SI bland annat tagit till kampanjer online som på ett lekfullt sätt anspelar på de schabloner som finns kring Sverige och Schweiz. Att göra undersökningar eller använda sig av sociala medier för att skingra förvirringen är även något som schweiziska myndigheter prövat. Med intressanta fynd, enligt Henrik Selin.

- I en latinamerikansk mätning frågades det om vem som är Schweiz mest kända fotbollsspelare. Det vanligaste svaret var Zlatan.

ANNONS

- Sådana förväxlingar, tillsammans med händelsen vid New York-börsen, är en påminnelse om att det fortfarande finns en del utbildande kvar att göra, säger Henrik Selin.

TT

Fakta: Sverige i Schweiz

I Schweiz lever närmare 8000 svenska medborgare och räknar man in dem med dubbelt medborgarskap rör det sig om 15000–20000 personer, enligt officiell schweizisk statistik.

Det finns ett hundratal svenska dotterbolag i Schweiz. Två av de större svensk-schweiziska aktörerna är ABB med huvudkontor i Zürich och Tetrapak med bas i Lausanne. Möbeljätten Ikea öppnade sitt första utomnordiska varuhus i Schweiz och finns på totalt nio platser. Även Volvo går starkt med en försäljning och marknadsandelar som ligger över europeiskt snitt.

Källa: Regeringen

ANNONS