Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Sofia Kapla och Leif Silversund driver Ottsjö Brygghus utanför Åre. De ser positivt på framtiden. "För vår del så har vi dels liten produkt, dels har vi en egen restaurang. Men det skulle ha varit nervöst om vi satsat pengar på bara ett bryggeri", säger Leif Silversund.

    Tusentals jobb i bubblande bransch

    Mikrotillverkarna av alkohol har på kort tid skapat fler än 2 000 arbetstillfällen i Sverige. Och än törstar marknaden, i alla fall om vi får tro producenterna själva, enligt en ny undersökning.

    Det puttrar och jäser hos Sveriges omkring 550 alkoholdryckstillverkare. De senaste decennierna har antalet producenter skjutit i höjden, och i dag beräknar Lantbrukarnas Riksförbund (LRF) att motsvarande närmare 2 500 personer arbetar inom den småskaliga dryckesproduktionen, enligt Dryckesbranschrapporten, som LRF är en av aktörerna bakom.

    - Det är jättekul för dryckeskulturen att segmenten utvecklas på olika sätt. Det är en helt otrolig flora med smaker som de bidrar med genom sitt hantverk, säger Anders Johannesson.

    Hoppfulla bryggare

    Främst är det mikrobryggerierna, med omsättning på 1,5 miljarder kronor, som står för tillväxten. Här finns omkring 1 700 årsarbetare. Det är lite si och så med lönsamheten, men framtidstron är det inget fel på, enligt en enkät från LRF som omkring 40 bryggerier besvarat.

    Av producenterna anger drygt hälften att lönsamheten är ganska dålig eller mycket dålig, medan resten svarar tvekande eller "ganska god".

    - Det är inte konstigt att det är dåligt. De har precis startat, de har tunga investeringar, säger Johannesson.

    Men det är en bransch som bubblar av framtidstro. Tre av fyra som bevarade enkäten tror på ganska god eller mycket god lönsamhet de närmaste två åren.

    - Absolut, man tror på det man håller på med, tveklöst.

    LRF har också skickat motsvarande enkät till mikrodestillerier och vingårdar i landet. Och den sammantagna bilden pekar på att tillverkarna är expansiva och kommer att anställa fler. I många fall är det inte drycken i sig som är den största delen, utan kringverksamhet. Svenska vingårdar omsätter exempelvis 35 miljoner kronor, men bara 10 miljoner är från vinförsäljningen. Provningar och tillhörande restauranger är exempel på sätt att få upp omsättningen.

    - De här produkterna är begränsade till en regional kundkrets. Att kunna sälja själv vid sin egen restaurang eller pub höjer värdet högst väsentligt. Hantverksproducenter och besöksnäring går hand i hand. Jag tror inte att alla kommuner har insett värdet av småbryggerier som en motor i besöksnäringen, säger Johannesson.

    Besöksnäring nyckeln

    Sofia Kapla och Leif Silversund driver Ottsjö Brygghus utanför Åre. Verksamheten började med kafé, och när de började fundera på pub väcktes tanken på ett eget öl.

    - Det är som att baka bröd. Fast med mycket mer vätska och mer framförhållning. Det kan vara hur enkelt eller hur svårt som helst. Vår idé är att inte krångla till det för mycket, utan att ha enkla rena smaker. Ett gott öl som passar bra till mat, säger Sofia Kapla.

    1995 fanns det 15 bryggerier i hela Sverige. I dag finns det fler bara i Jämtland. Både Sofia Kapla och Leif Silversund tror att intresset för livsmedel generellt i länet är bidragande orsaker.

    De håller båda med LRF om att det är en bra idé att för bryggerier att satsa på besöksnäringen.

    - För oss är det nyckeln. Det är det vi bygger vår verksamhet på, snarare än att sälja mycket öl, säger Sofia Kapla.