USA: Storföretag klipper band med vapenlobbyn

Ett växande antal företag säger upp sina avtal med den amerikanska vapenlobbyn National Rifle Association (NRA) efter den dödliga skolskjutningen i Florida i förra veckan.

ANNONS
|

BBC rapporterar att de båda flygbolagen United och Delta Airlines har beslutat att följa biluthyrningsfirmorna Hertz och Enterprise exempel och upphöra med att ge rabatt till NRA-medlemmar.

Efter massakern i Florida då 17 människor miste livet har trycket varit hårt på företag som har någon form av rabattöverenskommelser eller liknande med NRA. På sociala medier uppmanas till bojkott av de företag som fortsätter att ha affärsmässiga kontakter med vapenlobbyn.

Redan i torsdags meddelade First National Bank att samarbetet med NRA som bestått i att organisationen haft sin logga tryckt på vissa av bankens kreditkort kommer att upphöra. Som skäl angavs "feedback från kunderna".

ANNONS

NRA, som har omkring fem miljoner medlemmar, har hittills inte kommenterat bojkottkraven och dess effekter, men organisationen skriver på Twitter att "i stället för att skylla på en organisation som försvarar allas rätt enligt författningens andra tillägg (som rör rätten att bära vapen) borde folk kanske ta en titt på FBI:s och de lokala polismyndigheternas misslyckande, eller passar det inte in i agendan?"

Det var den 14 februari som Nikolas Cruz, en före detta elev på skolan, sköt ihjäl 17 personer på gymnasiet i Parkland i Florida. Cruz har i domstol erkänt att han låg bakom.

TT

ANNONS