Utlänningar köper begagnat i Sverige

Nya miljöregler och en stor efterfrågan från utlandet driver upp priserna på begagnade bilar. Trenden går stick i stäv med förväntningarna i början av året.

ANNONS
|

Priset på begagnade bilar har stigit med tre procent hittills i år, vilket är en oväntad utveckling.

- I början av året förutspåddes en negativ utveckling för begagnade bilar, detta var som effekt av de stora volymer av leasingbilar som skulle tillbaka till marknaden under 2018. Men det vi ser nu är en helt motsatt effekt, säger Henrik Littorin, vd på företaget Bilpriser, som samlar in och analyserar information om priser på begagnade bilar.

ANNONS

Flera orsaker

Han anger flera orsaker till den stora efterfrågan hos svenska bilhandlare. Exporten av begagnade bilar ökar när den svaga kronan gör att utländska köpare kan spara 10–15 procent genom att köpa bil i Sverige. De nya bonus-malus-reglerna gör det dyrare att köpa nya bilar som drivs med fossilt bränsle och många letar i stället efter begagnade alternativ.

Samma regler har enligt Henrik Littorin inneburit att många förlänger sina leasingkontrakt i stället för att skaffa en ny leasingbil, vilket betyder att färre leasingbilar når andrahandsmarknaden.

- Det betyder att de här leasingbilarna som förväntades komma tillbaka i början av året är kvar hos användarna, men också att de har gått på export, säger han.

Stor export

Starkast inverkan på priset har exporteffekten.

- Vi ser att exporten till utlandet har ökat med 67 procent de första sex månaderna i år, säger Henrik Littorin.

ANNONS

De mest attraktiva bilarna på andrahandsmarknaden är ett till fyra år gamla, åtminstone om man ser till den statistik som Henrik Littorin har tillgång till. Nyare bilar säljs oftare av bilhandlare, medan äldre bilar ofta byter ägare utan mellanhand.

TT

Fakta: Bonus-malus-systemet

Bonus-malus är ett system där miljövänligare bilar blir billigare medan de som släpper ut mycket koldioxid blir dyrare. Syftet är att stimulera köp av bilar som åstadkommer så små koldioxidavtryck som möjligt.

Den högsta möjliga bonusen för den som köper en av de miljösmartaste bilarna är 60 000 kronor. Bonusen minskar linjärt ner till 10 000 kronor till en utsläppsnivå på 60 gram koldioxid per kilometer.

En ny bil som släpper ut mer än 95 gram straffas med höjd skatt i malusdelen. För en bil som släpper ut 150 gram per kilometer blir skattekostnaden knappt 4 000 kronor per år de första tre åren, är utsläppet 200 gram blir det drygt 8 000 kronor.

Gasbilar får 10 000 kronor och fordon som drivs på etanol och fordonsgas får ingen höjd skatt.

ANNONS