Filmrecension: Isle of dogs

Wes Anderson återvänder till stop motion-tekniken med "Isle of dogs" – ett litet underverk till film med röster av alla från Scarlett Johansson och Frances McDormand till Bill Murray och Bryan Cranston.

|

På något sätt känns det som om det vilar något animerat över de flesta av Wes Andersons live action-filmer, som ”Life aquatic”, ”Darjeeling limited” och ”Grand Budapest hotel”. Stiliseringen, färgsättningen, de medvetet orealistiska miljöerna – allt bidrar till att göra dem till en ofta surrealistisk upplevelse som inte liknar någonting annat och som blivit Andersons visuella signum.

Till detta läggs självfallet också hans humor, som både är vass och lågmäld, sardonisk och subtil. Det är inte för inte som han ofta arbetar tillsammans med Bill Murray. Dennes humor passar verkligen ihop med Andersons.

För nio år sedan gjorde Anderson den stop motion-animerade ”Den fantastiska räven”, baserad på en berättelse av Roald Dahl. Nu kommer nästa stop motion-animerade film från honom, denna gång är också storyn hans. Och det är en omisskännlig Wes Anderson-film rakt igenom, till stor glädje för oss fans och troligtvis till mindre sådan för de som ogillar honom.

”Isle of dogs” utspelas i ett futuristiskt Japan. Borgmästaren i en stad älskar katter och hatar hundar och förvisar alla hundar till en ö fylld med sopor med motiveringen att hundarna sprider influensa. På ön hamnar också Spots, som ägs av borgmästarens skyddsling Atari. Denne beger sig i ett primitivt flygplan till ön för att söka efter sin hund. Han får hjälp av fem hundar i ett äventyr som blir allt mer farligt, speciellt som borgmästaren bestämmer sig för att låta döda alla hundarna.

”Isle of dogs” är ett litet underverk, en kombination av komedi och äventyr, som inte skulle kunna vara gjord av någon annan än Wes Anderson. Den ständigt närvarande humorn är lågmäld och lite resonerande och den blir ju inte sämre av att dialogen framförs av bland andra Bill Murray, Bryan Cranston och Jeff Goldblum. Det hade varit ett övergrepp om man hade låtit dubba den till svenska.

Stop motion-animationen är perfekt genomförd, lite ryckig men väldigt levande och det syns att Anderson älskar den här tekniken.

Filmen har i Sverige fått 7-årsgräns, vilket innebär att den i princip är barntillåten. Men det är en animerad film för en mer vuxen publik, och små barn kan nog bli rätt skrämda när de ser den.

Fakta: Isle of dogs