Fransk barockmusik möter modern dans

Kulturer kommer och går men människans kropp är likadan. Det är den japanske koreografen Saburo Teshigawaras filosofi. Nu sätter han upp balettoperan "Pygmalion" på Drottningholmsteatern.

ANNONS
|

- Det första som slog mig när jag steg in på teatern första gången var hur vacker den är. Här finns samma atmosfär som när den byggdes för mer än 250 år sedan, det är fantastiskt, säger Saburo Teshigawara, som även är en av föreställningens tre dansare.

Den franske kompositören Jean-Philippe Rameaus enaktsbalett "Pygmalion" hade premiär i Paris 1748. Enaktaren lär ha skrivits på mindre än åtta dagar men anses trots detta vara Rameaus bästa. Den grekiska myten om konstnären som förälskar sig i sin skapelse återfinns i allt från Ovidius diktverk "Metamorfoser" till Fredrick Loewes och Alan Jay Lerners musikal "My Fair Lady". Ursprunglingen handlar historien om kung Pygmalion som kärar ner sig i en kvinnostaty eftersom den är perfekt, men under århundradena har den fyllts med ny innebörd.

ANNONS

Nytt dansverk

Saburo Teshigawaras uppsättning av "Pygmalion", som även har försetts med en prolog i form av ett nytt dansverk, handlar om konsten och skönheten och om hur det perfekta ändå kan vara ofullständigt.

- Jag gillar den här typen av klassiska historier som handlar om konsten, ödet, kärleken och den mänskliga själviskheten.

Prologen har skapats särskilt för Drottningholmsteaterns scen och är ett samarbete mellan Saburo Teshigawara och den italienske kompositören och gambaspelaren Vittorio Ghielmi, som även dirigerar Drottningholmsteaterns orkester.

Dansverket framför Teshigawara tillsammans med dansaren Rihoko Saton från hans eget danskompani Karas.

Kroppen har inte förändrats

Det är inte första gången den japanske allkonstnären tar sig an en opera från 1700-talet. Tidigare har han bland annat regisserat Mozarts "Trollflöjten" och Händels "Acis and Galatea".

- Människans kropp har sett likadan ut i tusentals år, det är kulturen som hela tiden förändras. Jag tror att allt som kulturen har skapat kan återanvändas. Barockmusiken påminner om modern dansmusik, den är repetitiv på samma sätt som techno. Men den har ett lättare och ljusare ljud. Som en våg av hjärtslag som stiger och sjunker.

ANNONS

Lättklädda sångare

Att sätta upp en föreställning på Drottningholmsteatern innebär vissa utmaningar. Eftersom teatern är unik och i likhet med hela Drottningholms slottsområde tillhör världsarvet får ingenting på scenen ändras.

- Jag måste acceptera förhållandena som finns på teatern. Det innebär vissa utmaningar. Särskilt för dansarna eftersom scenens trägolv är väldigt halt. Det påverkar hur man kan röra sig på scenen.

Först hade Saburo Teshigawara idéer om att åtminstone designa kostymer. Men vid en punkt insåg regissören att det inte behövdes. Sångarna och dansarna är klädda i tunna tygskynken som visar mycket kropp.

- Kroppen är den vackraste kostymen, säger Saburo Teshigawara

TT

Fakta: Pygmalion

Premiär lördag 28 juli på Drottningholmsteatern utanför Stockholm. Spelas därefter 31 juli samt 2, 4, 5, 7, 9, och 11 augusti.

I de ledande rollerna syns operasångarna Anders J Dahlin (Pygmalion), Kerstin Avemo (L'Amour), Hanna Husáhr (Céphise) och Silvia Moi (La statue animée).

Drottningholmteaterns orkester dirigeras av den italienske gambaspelaren Vittorio Ghielmi.

Som introduktion till föreställningens tema ges även en serie samtal med inbjudna gäster. Bland gästerna finns teaterkritikern Lars Ring, dramaturgen Tuvalisa Rangström och kulturjournalisten Yukiko Duke.

ANNONS