Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    "11-11: Memories retold" utspelar sig under första världskriget, men är inte något traditionellt krigsspel.

    Spelutvecklarna: "Vill inte glorifiera krig"

    Ett fredsspel, säger utvecklarna om krigsskildringen "11-11: Memories retold". Förhoppningen är att låta spelare uppleva första världskriget och i förlängningen krigsspel på ett helt nytt sätt.

    "11-11: Memories retold" är långt ifrån det första spelet som utspelar sig under första världskriget. Men titeln skiljer sig från majoriteten av dem på ett väldigt grundläggande sätt.

    - Det handlar om att högtidlighålla krig snarare än att glorifiera det som vissa spel gör. Många handlar om att springa omkring och skjuta folk, vilket såklart sker i krig. Men det är bara en liten del, och inte en del som vi vill förmedla "kolla här, det här är kul", säger George Rowes på animationsföretaget Aardman.

    Spelets handling kretsar kring två personer. Kanadensaren Harry, vars röst görs av Elijah Wood, och tysken Kurt (Sebastian Koch) som båda påverkas av kriget från olika håll. Deras sammanflätade öde utgör handlingens grundstomme.

    - Vi kan inte ta upp allt. Spelaren upplever kriget genom de två personerna och deras situation med familj och vänner och valen de ställs inför. Genom deras livsöden resonerar hela kriget och alla miljoner som påverkades, säger Yoan Fanise på franska Digixart som gjort spelet tillsammans med brittiska Aardman.

    Unik stil

    Förutom en mer finstämd och emotionell handling sticker spelets grafiska stil ut. Brittiska Aardman ligger bakom bland annat "Wallace & Gromit" och har jobbat för att särskilja spelet visuellt.

    - Vi ville göra något som hade bas i den konstnärliga stil som existerade under perioden. Det var starten för mycket modernism, men vi har även baserat det på impressionism. Vi visste från början att vi ville ha en väldigt handmålad stil, det kan förmedla känslor på ett annat sätt än en mer fotorealistisk stil, säger Rowes.

    Han berättar att varje sekund i spelet är som om någon "målar väldigt, väldigt, väldigt snabbt" och att varje sekund innehåller en kvarts miljon penseldrag.

    Förutfattade meningar

    Rowes och Fanise poängterar att spelets handling är fiktiv även om den är förankrad i verkliga händelser. De säger också att utvecklingsprocessen tvingat dem att göra upp med förutfattade meningar om krig, som att det hela tiden är full fart.

    - 98 procent av tiden var fylld av väntan, av att gömma sig, gräva skydd och förbereda sig för strid. Och sedan under en väldigt specifik tid att faktiskt strida. Det här är tydligt i vårt spel. Jag tror att det finns två strider allt som allt. Det handlar inte om striderna utan om vad som leder upp till dem och vad som blir kvar efter, säger Fanise.

    Nutida lärdomar

    Första världskrigets slut är 100 år bort, men enligt Rowes finns det aktuella likheter med det rådande världsläget:

    - Det finns mycket spänning och uppdelningar där ute. Det är klart att vi inte tänkt "nu ska vi lösa alla världens problem". Men om vi kan få några fler intresserade för den här historiska perioden, få fler att förstå händelserna som ledde fram till de här hemskheterna, hur de påverkade människor och hur vi verkligen inte vill upprepa det hela så har vi gjort det bra.