Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies
PROVA

Ligg på Plus från start - hela innehållet för 49 kr Fri tillgång till all lokaljournalistik.

180417-battlefront-661327_se.ttela_1.jpg
"Star wars battlefront II", från EA-ägda svenska utvecklaren Dice, fick hård kritik när det släpptes förra året. Nu lovar EA att bättra sig. Pressbild.

Svenske EA-bossen lovar bättring

Svenske Patrick Söderlund, hög chef på speljätten Electronic Arts (EA), lovar nu bot och bättring efter fiaskot med utskällda "Star wars battlefront II".

Enligt Söderlund har EA tagit åt sig av den massiva kritik som riktades mot spelets planerade mikrotransaktioner inför lanseringen i höstas.

- Vi skulle kunna gömma oss och låtsas som om inget hänt, eller så kan vi handla ansvarsfullt och inse att vi gjort några misstag och försöka rätta till dem och dra lärdom av dem, säger han till The Verge.

Vid släppet rasade spelare mot ekonomin i spelet, som enligt kritikerna gav möjligheten att köpa sig till orättvisa fördelar gentemot andra spelare för riktiga pengar.

Fler spel kritiseras

Möjligheten att köpa slumpvis genererade belöningar anklagades också för att bryta mot lotterilagstiftningen.

EA skrotade systemet, men då var pr-katastrofen redan ett faktum – och spelet sålde en miljon färre exemplar än vad man räknat med.

Även andra EA-spel, som "Destiny 2" och "Middle-earth: Shadow of war"' har kritiserats för samma sak. Samtidigt flockas spelare till konkurrerande multiplayer-succér som "Overwatch" och "Fortnite".

Nu lovar Söderlund att EA kommer att ta det lugnt med mikrotransaktioner i fortsättningen.

- Inför våra nästa spel, som "Battlefield" och "Anthem" har spelare gjort det mycket klart för oss att vi inte har råd med fler misstag, säger han.

Bioware vill berätta bättre

Söderlund är inte den ende inom EA-familjen som lovar skärpning.

I ett blogginlägg skriver Casey Hudson, chef på den EA-ägda kanadensiska utvecklaren Bioware och ansvarig för kommande storsatsningen "Anthem" att även han lärt sig av tidigare misstag.

I "Anthem" kommer utvecklaren att lägga ner mer jobb på att bygga spelvärlden och på att berätta en bra historia, menar Hudson. Biowares "Mass effect: Andromeda", som släpptes ifjol, fick kritik från spelare bland annat för luckor i historieberättandet.

MEST LÄST