Mattias Bergman träffade TTELA på Stallbacka: "Vi har fått en andra chans och det ska vi göra rätt nu"
Mattias Bergman träffade TTELA på Stallbacka: "Vi har fått en andra chans och det ska vi göra rätt nu"

Nevs är skuldfritt

Nevs har nu betalat den andra och sista delen av ackordet – nästan en och en halv månad före deadline. – Det är cirka 230 miljoner till drygt 100 leverantörer, säger Nevs vd Mattias Bergman.

ANNONS
|

I början av juni kunde TTELA rapportera att 469 av de 573 som Nevs var skyldiga pengar hade fått fullt betalt. Då rörde det sig om cirka 100 miljoner, och var helt i plan med den ackordslösning som företaget fått godkänd tidigare under våren. Och nu gör sig Nevs helt skuldfria, i god tid innan tidfristen löper ut.Läs mer: "Det finns inga tvivel på Nevs längre"

– Sista ackordsbetalningen skickas ut på tisdagen, ungefär en och en halv månad tidigare än vad vi har lovat till våra leverantörer. Det är cirka 230 miljoner till lite över 100 leverantörer som får betalt, säger Nevs vd Mattias Bergman.

ANNONS

Pengarna kommer från flera källor:

– Även om vi inte säljer bilar har vi verksamhet som rullar och ger intäkter. Men huvudsakligen kommer pengarna från ägarna, både huvudägare med Kai Johan Jiang, men också från Tianjin som fullföljt sin riktade nyemission om att bli delägare. Hittills har de betalat 140 miljoner dollar (närmare 1,2 miljarder kronor, reds anm). Senaste 100 miljonerna kom i förra veckan.

Kan du berätta mer om verksamheten som genererat intäkter?

– Vi har önskat sätta våra tillgångar i arbete, det vill säga göra kontraktsutveckling och kontraktsproduktion, och där har vi tecknat flera ordrar. Några har vi har berättat om, som Dong Feng Motor. Andra, som vi avtalat om men ännu inte kan berätta om, har gett oss löpande intäkter. Än så länge har vi inte kunnat sätta produktionspersonal i arbete, men det är sådana kontrakt under slutförhandling.

Nevs växer, och Bergman godkänner mellan 10 och 15 nya rekryteringar varje vecka.

– Ett 60-tal av 150 har vi har hittat. Om det tar det lång tid att rekrytera tar vi in konsulter.

Arbetet med affärsplanen rullar på enligt plan, enligt Bergman, och planen är att den ska presenteras för styrelsen senare under hösten.

Nevs plan innan rekonstruktionen för drygt ett år sedan var att man skulle sälja en 9-3 elbil i början av 2015.

ANNONS

– Vi hade en hel finansierad affärsplan, vi låg i takt och startade upp serieproduktionen enligt tid och budget. Utvecklingen låg också enligt tid och vi hade påbörjat ombyggnaden av fabriken. Hade vi inte fått de finansiella problemen hade fabriken varit färdigombyggd i oktober, och då hade vi från dess och en bit in på det här året kunnat testa och validera produkterna för att sätta dem i produktion. Vi har tappat tid. Sedan har det hänt en del i vår omvärld och med våra ägare, och nu har vi bestämt att vi inte bara tar den gamla affärsplanen och kör vidare. Vi ser verkligen över val av målgrupper, rätt positionering, rätt prissättning, val av marknad och alla de här bitarna. Vi har fått en andra chans och det ska vi göra rätt nu.

Finns det något positivt med senaste året?

– Ja, för det första är vi ett företag som drivs väldigt mycket av en vision. Att skapa framtidens bilar med en hållbar lösning. Vi har under det här året som gått inte tappar någon personal, inga nyckelpersoner har sagt upp sig. Vi hade 350 som är kvar, och det betyder att man trott på visionen. Våra tankar har varit rätt, och det har varit väldigt viktigt för oss.

ANNONS

Ackordsförslaget från mitten av april innebar förenklat att samtliga som hade en fordran på Nevs på upp till 500 000 kronor fick fullt betalt i en första betalning. Den gjordes i början av juni. De som hade fodringar som översteg 500 000 kronor kommer att få hälften av det betalt i en andra betalning. Den betalningen skulle senast gå ut i oktober, men går i stället ut i dag, den 9 september.

ANNONS