Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies
PROVA

Ligg på Plus från start - hela innehållet för 1 kr Fri tillgång till all lokaljournalistik.

1/3
ANNONS ▼

Nevs bygger ny bilfabrik i Kina

Ännu en kinesisk stad och ett kinesiskt IT-företag går in som delägare i Nevs. En första delbetalning på 40 miljoner dollar har gjorts och nyanställningar planeras.

Idag presenterades två nya delägare under en presskonferens av Nevs vd Mattias Bergman.
Den ena är ännu en kinesisk kuststad – sedan tidigare äger staden Qingdao 22 procent – som går in som delägare i Nevs. Tianjin är den nya delägaren till 30 procent, och där kommer Nevs att bygga en ny bilfabrik.

Det är en stad som gränsar till huvudstaden Peking. Nevs ska nu bilda ett joint venture, ett samägt bolag, med Tianjin, som är en av en av fyra storstäder i Kina som lyder direkt under den kinesiska centralregeringen.
Tianjin är en av Kinas största kuststäder och har avsevärt verkat för New Energy Vehicles både genom elbilspremier och offentliga upphandlingar, meddelar man från Nevs. Det är där den gemensamt ägda produktionsanläggningen kommer att etableras.

Det kommer enligt Nevs att ge biltillverkaren ett starkt fotfäste på den växande elbilsmarknaden i regionen och hela Kina, samt ge Nevs tillgång till den existerande leverantörsbasen i Tianjin.

Beijing State Research Information Technology Co, Ltd. (SRIT) är Nevs andra partner.
SRIT är framträdande inom IT-tjänster och ägs av Kinesiska Research Development Center of the State Council, samt telekommunikationsjätten China Unicom.

Eftersom betydelsen av mjukvarutjänster och New energy vehicles är den ökande och viktigaste trenden inom fordonsindustrin kommer samarbetet med SRIT och dess ägare att ge Nevs en unik möjlighet att ligga i framkant för uppkoppling och mjukvara i bilen inför framtiden, menar man på Nevs.
Med SRIT som partner kommer det också att innebära fler möjligheter för Nevs i kinesiska samarbeten kring hållbarhet.

Den första elbilen som kommer att tillverkas i Tianjin baseras på Nevs teknologi, och kommer längre fram att följas av ett bredare utbud av elbilar baserat på den nya utvecklade arkitekturen.

- Nevs avsikt är att ge våra kunder en möjlighet att tillfredsställa sina transportbehov samtidigt som man bidrar till en hållbar framtid. "Ren körglädje". Miljön ligger i vårt DNA, men det handlar också om nya ägarmöjligheter, som att dela ägandet av en bil. Men även uppkoppling, en bils mervärde idag består cirka fem procent av mjukvara. 10 år fram: 60 procent, säger vd Mattias Bergman och fortsätter:

- Ska vi samarbeta med företag som har den här kompetensen när nya aktörer utmanar bilföretagen? Det här är väldigt viktigt för oss.

- Vi är för små för att implementera vår affärsplan själva. Nevs behöver industriella partners, partners inom teknologi och partners inom finans. Två av dessa flera partners presenterar vi idag. Andra kommer gradvis.

- Vi kommer att utveckla ett globalt utvecklingscenter i Tianjin. Här i området finns en lång tradition av att bygga bilar, som Toyota. Ett starkt fotfäste på den växande kinesiska elbilsmarknaden, inklusive stöd för elbilsfordon samt access till leverantörsnät även där.
Vi kommer att ha två globala fabriker, säger Bergman som menar att det ger väldigt mycket fördelar med den starka förankringen som redan finns i Kina.

Hur kommer dessa nya delägare påverka Trollhättan?

- Jo,det kommer att stabilisera ägarbilden i Trollhättan. Avtalet undertecknad för en tid sedan. Closing har genomförts och pengar har överförts idag. Första delbetalningen på 40 miljoner dollar har kommit - en viktig del för oss för att bli skuldfria och genomföra ackordet.
Det här handlar inte om Kina eller Sverige, säger Bergman och jämför med grannarna i Göteborg, alltså Volvo.

- Men båda fabriker kommer att behövas. Ett antal nya partnerskap kommer att presenteras inom kort. Ny affärsplan kommer.

Nevs meddelar också att man på sikt kommer att nyanställa. Man har i nuläget inte gått ut med när och hur många, men både metallare och ingejörer behövs.

Bilarna som tillverkas i Kina kan komma att få ett lokalt varumärke, men om det blir så - och i så fall vad namnet blir - är ännu inte klart.

MEST LÄST