Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies
PROVA

Ligg på Plus från start - hela innehållet för 49 kr Fri tillgång till all lokaljournalistik.

Image - 1
Positiva nyheter. Mattias Bergman, vd på Nevs.

Nevs vd: "Första elbilen ska lämna linan 2017"

Fyra nya bilmodeller håller på att utvecklas och sommaren 2017 ska det monteras elbilar såväl i Tianjin som i Trollhättan.

Arrangörer av Stora bildagen är Dagens industri som för 10:e gången samlade de ledande spelarna inom bilbranschen, för att dela erfarenheter och inspireras av visioner om morgondagens bilsamhälle. Förutom Mattias Bergman fanns representanter på plats bland annat från Ferrari, Toyota, BMW, Volvo och Citroën.

– Under förmiddagen har jag lyssnat på andra stora billtillverkare och vad som händer i omvärlden. Det går snabbt mot el, inte minst efter vad som hände med Volkswagen, säger Mattias Bergman till TTELA i en paus under dagen.

Själv var han bland de sista att tala under eftermiddagen och han avslöjade en hel del nyheter.

– Att bygga rena elbilar är stommen i vår affärsplan, och vi ska göra det i två fabriker, Trollhättan och Kina, säger Mattias Bergman.

I början ska fabriken i Tianjin användas som en ren monteringsanläggning där merparten av bilarna ska produceras.

– Det beror på att Kina är så mycket större och att det handlar om en annan volym. Bilarna ska produceras till tre fjärdedelar i Trollhättan och sedan skeppas till Kina, säger Nevs vd.

Just nu pågår arbetet med att påla för den nya fabriken som ska ha en årlig produktionskapacitet på 200 000 bilar när den är helt klar.

– Sommaren 2017 ska den vara färdigbygd, säger Mattias Bergman.

Lanseringen av de första bilarna ska ske senare under 2017 enligt företagets plan. Det ska ske samtidigt i Kina och i Sverige.

– En del av bilarna kommer att byggas helt färdiga i Trollhättan, säger Mattias Bergman

Strax efter nyår räknar han med att antalet sysselsatta passerar 600 personer, sedan kommer det finnas ett rekryteringsbehov på omkring 50 personer i månaden.

– Det handlar om ingenjörer, sedan har vi 100 konsulter inne. Vi måste också förstärka vår personalavdelning för att klara rekryteringsbehovet, säger Mattias Bergman.

Till sommaren kommer det även anställas bilbyggare men först måste fabriken vara färdig, där bland annat karossfabriken byggs om. Till våren inleds arbetet med materialberedare tillsammans med underleverantörer.

Phoenixplattformen är grunden till fyra nya bilmodeller som just nu håller på att utvecklas i det så kallade mellansegmentet med bland annat en suv och en crossover.

– Vi kommer att ha betydligt fler modeller än vad Saab Automobile hade, säger Mattias Bergman.

Image - 2
Image - 3
MEST LÄST