Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies
PROVA

Ligg på Plus från start - hela innehållet för 1 kr Fri tillgång till all lokaljournalistik.

Image - 1
Tre av ÅF:s anställda: Mikael Jakobsson, Fredrik Nylén och Martin Öman. I och med förvärvet av LeanNova i Trollhättan har ÅF blivit Skandinaviens största fordonskonsultbolag. Sammantaget alla branscher så arbetar på ÅF idag totalt 7 500 ingenjörer.

Nu spelar de i en annan division

De verkar vara som gjorda för varandra, LeanNova och ÅF. Två månader efter att Trollhätteföretaget fått nya ägare är man flera uppdrag rikare, och nu söker man ett 30-tal som vill jobba med ex-Saabarna i Trollhättan.

Ingenjörsbolaget LeanNova Engineering, som bildades efter Saab Automobile-konkursen, har vuxit starkt sedan starten 2012.

Tillväxttakten mattades något under fjolåret då Nevs krisade och LeanNova hade nästan halva sin styrka hos biltillverkaren, men ingenjörsbolaget lyckades ställa om till uppdrag för andra kunder.

När TTELA besöker företaget på Stallbacka kan Martin Öman, operativ chef, och Mikael Jakobsson, försäljningschef, berätta att man nu kan uppfylla kundernas krav för att kunna ta hem de riktigt stora uppdragen till Trollhättan.

– Affärer som vi offererar på kräver ibland uppåt 100 pers, vilket tidigare har varit halva vår styrka. Kunderna har tyckt att vi varit för unga och för små för dessa stora uppdrag, säger Öman.

LeanNova Engineerings tidigare ägare, statliga riskkapitalbolaget Fouriertransform, var aldrig tänkt som en permanent lösning.

Många var intresserade att ta över, berättar Öman, men matchningen med ÅF verkar ha varit ganska klockren. I februari förvärvade ÅF LeanNova, och nu består plötsligt styrkan av 1 400 fordonsingenjörer.

– Vi har blivit Skandinaviens största fordonskonsultbolag, säger Jakobsson.

– Vi spelar alltså i en helt annan division nu.

LeanNova är med sina knappt tre år på nacken ett ungt bolag som nu ingår i ÅF, Ångpanneföreningen, med riktigt gamla anor.

Den första ångpanneföreningen bildades 1895, och är i dag en av Sveriges största teknikkonsultbolag. De finns redan i Trollhättan, där ett 50-tal medarbetare jobbar mot huvudsakligen kraftindustrin och anläggning och infrastruktur.

– Så nu har vi gått från att ha varit unga och få, till att bli gamla och jäkligt stora, säger Öman nöjd.

 

För ÅF:s del har man med LeanNova kommit upp en bit i värdekedjan. Detta enligt Fredrik Nylén, som är divisionschef inom ÅF.

– Vi sökte oss mer mot paketuppdrag och hade numerären men behövde förstärka projektkompetensen. Och så kom LeanNova med expertisen, och hade ett behov av just ett ökat numerär, sammanfattar han.

ÅF har tidigare hjälpt kunden hos kunden, och deras fordonsingenjörer har inte samma snitterfarenhet som LeanNovas 19 år.

– Större paket kräver senioritet, säger Nylén.

– För dagens och absolut för morgondagens fordonsuppdrag måste vi kunna formera en organisation av både äldre och yngre. Samtidigt ser ÅF det som en enormt stor fördel att det är i Trollhättan, här finns är ju en organisation som är väl inarbetad. Snarast bli det väl så att ÅF kommer hit och stärker upp.

Framåt då? Jo, successivt ska LeanNova-namnet bytas ut till ÅF, vilket man räknar med kommer att ta lite längre tid i Kina och England där Trollhätteföretaget har dotterbolag i dag.

– Vi räknar också med att fördubbla vår omsättning i båda dessa länderna under året, säger Jakobsson.

I England är det Jaguar Land Rover som genererar jobb – fordonsjätten planerar att inom en femårsperiod tillverka en miljon bilar om året, att jämföra med 440 000 nu. Och en del av produktutvecklingsjobben görs i Trollhättan:

– Vi fick en order klar i går från Jaguar Land Rover och en i dag, från Volvo Cars, som totalt kommer sysselsätta cirka 15 personer heltid här, säger Öman.

Och fler uppdrag väntar förhoppningsvis:

– Vi kan bara titta på mars månads anbudsgenomgångar, så har vi i fordonsaffärer inte tidigare lämnat på så många paket under en månad som vi gjorde då. Vilket är kul, säger Nylén.

Klart är att det finns ökade förfrågningar, och ett behov av ingenjörer.

– Vi vill växa på alla våra kontor: Kina, England, Göteborg och Trollhättan, säger Öman.

– Till Trollhättan letar vi efter ett 30-tal fordonsingenjörer i år.

MEST LÄST