Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    En bättre tidning för er

    I dag är det en glädjens dag. Styrelsen för Tvåstads Tidnings AB fattade beslut om att återigen, efter mer än 15 år, ge ut en lördagstidning.
    Det beslutet har vi arbetat hårt för. Vi har utrett frågan gång på gång, och vi har vänt och vridit på siffrorna för att få det att gå ihop. Fram till nu har det inte varit ekonomiskt möjligt.

    Under de här åren har en rad saker inträffat, som alla bidragit till att förändra medielandskapet både i Sverige i stort och i vårt eget område. För 15 år sedan fanns knappt reklam-TV, reklamradio fanns inte alls och begreppet internet var inte uppfunnet.

    Och bara ett litet fåtal affärer hade söndagsöppet.

    I dag omsätter TV-reklamen flera miljarder, reklamradio omsätter 700 miljoner och
    internet har passerat en miljard. Tidningarnas andel av reklamkakan bara sjunker.
    Det har hänt mycket under de drygt hundra år som tidningarna har funnits. När det gäller namn, ägande och utformning bland annat. Överst syns två exemplar av de tidningar som dagens ELA och TT/LEP har sitt ursprung i. Under dessa syns de första tidningar som gavs ut i tabloidformat.

    Därför måste vi arbeta hårdare för att kunna fortsätta att ge våra läsare det de vill ha - innehållsrika, trovärdiga tidningar med bra redaktionellt innehåll och tydliga, trovärdiga annonser.

    Men vi måste också vara beredda att våga göra förändringar.

    Även de inre förutsättningarna för våra tidningar har förändrats. 1992 förekom inte en enda ELA-artikel i TT/LEP - eller tvärtom.
    Sedan dess har samarbetet mellan tidningarna successivt byggts ut till dagens omfattning - med i stort sett samma innehåll i tidningarna.

    Om man räknar bort våra Dal-sidor i ELA och Lilla Edet-sidor i TT/LEP, så är troligen mellan 80 och 90 procent av innehållet gemensamt i dag.

    I höst tar vi steget fullt ut. Tidningarna blir helt gemensamma; en enda tidning.

    De allra flesta av våra läsare kommer att tycka att det är en bra förändring.

    Arbetsmarknaden är redan helt gemensam; en stor del av samhällsservicen likaså. Som sjukvård, polis, skattekontor, domstolar och mycket mer.

    Men alla läsare gillar inte det här. Det finns vänersborgare som absolut inte vill läsa om Trollhättan, och det finns Trollhättebor som absolut inte vill läsa om Vänersborg.

    Till er vill jag gärna säga att vi förstår de här tankarna, och att vi kommer att göra allt vi kan för att det inte ska bli mindre att läsa om den egna orten.

    Det kommer däremot att bli mer om grannorten, men som sagt inte mindre om den egna. Tidningarna blir tjockare och fylligare, kort sagt mer att läsa.

    Och den bildsatsning som vi är stolta över kommer att fortsätta. Vi kommer att fortsätta att publicera bra och tankeväckande bilder på våra sidor.

    I dag är det väldigt många inom medierna som fokuserar på att hitta sin rätta målgrupp.

    Man vänder sig till tonåringar, till välbärgade villahushåll, till 35-åringar, till bilintresserade och så vidare.

    Som dagstidning måste vi resonera på ett helt annat sätt.

    Alla människor, alla ni cirka 115 000 som bor i våra fyra huvudkommuner och ytterligare några tusen i grannkommunerna, ni är vår målgrupp. Det är er, allihop, vi vänder oss till.

    Därför är det inte vår mening att allt som publiceras i tidningen ska intressera alla.

    Men: Det ska finnas något för var och en av er. Det är därför innehållet i en modern dagstidning utgör ett brett spektrum över allt som händer och sker.

    Nyheter, kultur, sport, bridge, gamla bilder, nya bilder, mat, miljö, bilar, insändare, serier, TV-program, börs, inrikes och utrikes, skolmatsedlar, födelsedagsnotiser, väderkartor med mera, med mycket, mycket mera.

    Alla läser inte allt, men alla läser något.

    För så är det. Bara i dagstidningen hittar man sammanfattningen av allt som sker, allt som debatteras i en bygd.

    Vår räckvidd ligger långt över 80 procent. Av 84 000 möjliga läsare mellan 15 och 79 år, läser 79 000 varje dag tidningen. Långt ifrån lika många betalar för tidningen, men det är en annan sak. Men praktiskt taget alla som kan läsa, läser också våra tidningar.

    Det vill vi att ni ska fortsätta med. Vi drygt hundra anställda har redan inlett arbetet med att planera den nya, gemensamma tidningen och den nya lördagstidningen.

    Vi kommer att hålla er alla underrättade om vad vi gör och hur vi tänker. Och vi hoppas att ni ska tycka som vi, att det blir en bättre tidning för er läsare.

    Vad tycker du?
    Mejla dina synpunkter till
    [email protected]
    [email protected]