Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Kläder för verklighetsflykt

    Marie fixar dress till varje tagningRedan innan skådespelarna knutits till en ny filmproduktion börjar Marie Flyckt sitt omfattande arbete. Som kostymör har hon ansvaret för att hitta kläder till alla roller och alla de otal scener som ingår i en film.
    Foto: TOMMY FELDTH
    STOR GARDEROB. Tidigare jobbade Marie Flyckt som kostymör för produktionsbolaget Mtv. Det började med att hon anlitades för att ändra brudklänningar för tv-programmet Kär och galen. Numera jobbar hon för olika filmproduktioner i området med sitt eget kostymförråd på Restad gård som bas.

    Sedan några månader tillbaka finns kostymförrådet på Restad gård. I lokalen hänger kläder från golv till tak i långa rader. Herrskjortor för sig, damkavajer för sig. Hundratals jeans i olika storlekar. Ett helt rum är till största delen fyllt med skor.
    Det är redan lite trångt.
    Marie Flyckts första film var Noll tolerans. En nedblodad, sönderskjuten tomtedräkt är ett av minnena hon sparat från inspelningen.
    - Den har jag sytt själv. Vi behövde tre likadana och det gick inte att hitta.
    Annars handlar sömnaden mest om ändringar.
    - Jag syr bara om jag inte hittar det jag absolut vill ha. Till Tredje vågen till exempel var vi tvungna att sy uniformerna till de tyska
    insatspoliserna. De gick inte att hyra och att köpa de riktiga flamskyddade hade blivit alldeles för dyrt.
    Mc-västen kommer från Hassel - Förgörarna. Enblemen som hade beställts var först för små. De nya fick limmas fast bara minuterna innan inspelningen skulle börja, berättar Marie Flyckt.
    Innan hon kommer så långt som till införskaffandet av kläder har hon läst manus och pratat med regissören om karaktärer och konstnärlig inriktning. Det gäller att tidigt få en uppfattning om känslan i filmen och hur den ska berättas, vilken miljö och vilka färger som dominerar.
    - Sen gäller det att få skåde-spelare. Vilka det blir är viktigt för karaktären. Vid första kostymprovningen känner man om man är rätt ute. En del är karismatiska och då kan man behöva tona ned kostymen. Andra kan behöva med hjälp av kostymen.
    Sedan är det dags för den stora jakten på rätt kläder. Typen av film avgör om hon hittar det
    mesta på second hand eller i exklusiva affärer.
    - Ska det blodas ned kläder, till exempel? Då gäller det att skaffa dubletter och då är det förstås lättast att köpa nytt.
    Marie Flyckt drar sig inte heller för att låna kläder av vänner, familjen och släktingar. Kommer hon på att någon har just det plagget hon behöver ringer hon och frågar om hon får låna det. Oftast får hon det.
    En guldgruva för klädinköp är Ullared.
    - Jag åker dit minst två gånger inför varje produktion. Där finns helt vanliga kläder. Sådana som vi vanliga människor har på oss. Och så är det ju bra priser.
    Inför varje film får Marie Flyckt en bestämd budget att hålla sig till. Sedan är det upp till henne att få den att räcka.
    - Till filmen Livvakterna gick en tredjedel av budgeten åt till att hyra utländska polisuniformer.
    Det mesta av kläderna i hennes förråd är sådant som människor skänkt till henne. Något hon är mycket tacksam för. Hon tackar aldrig nej till någonting. Ibland händer det också att hon köper kläder utan att veta vad de ska vara till.
    - Mitt motto är att allt kommer till användning, förr eller senare.
    Innan inspelningarna börjar har skådespelarna hunnit med ett andra kostymprov och maskprov tillsammans med regissör. Under inspelningen fortsätter Maries arbete med finjusteringar. Kanske behöver knappar knäppas eller ärmar kavlas upp.
    Alla kläder ska finnas på plats i rätt tid, i rätt skick. Få scener tas i kronologisk ordning. Ett par byxor som smutsats ned när rollfiguren ramlat i lera ska kanske vara rena i nästa scen. Arbetet betyder intensiva dagar för Marie Flyckt.
    Mellan produktionerna går hon i skogen och renoverar huset i Upphärad. Men hon ser också mycket film och läser böcker om till exempel dräkthistoria.
    För tillfället har hon mycket att göra med att ställa i ordning förrådet på Restad gård. Den senaste produktionen var tv-serien Danslärarens återkomst. I en kasse ligger Jonas Karlssons tröja och byxor, fortfarande otvättade.

    KARIN ENGQVIST
    0521-26 46 14
    [email protected]