Tunneln genom Kattleberg är 13,4 meter bred och 10,6 meter hög. På sidorna om den löper en parallell tunnel för service- och räddningsarbete.
Tunneln genom Kattleberg är 13,4 meter bred och 10,6 meter hög. På sidorna om den löper en parallell tunnel för service- och räddningsarbete.

Arbete djupt under jord

Nu strömmar frisk luft genom Kattleberg vid Alvhem. Sista bergväggen är bortsprängd och de båda tunneltarmarna har fått mötas. TTELA tog en tur in i berget.

ANNONS
|

Stövlar och skyddshjälm på, sedan bär det av in i den blivande tågtunneln. Nerfärden går via det som så småningom ska snyggas till och bli en utrymningsväg, bred nog att köra utryckningsfordon på. Vi stannar bilen ett hundratal meter från den södra tunnelmynningen.

– Här var bergväggen sex meter tjock när vi tog ner den sista biten, säger platschefen Krister Lindén och pekar upp i taket där tunnlarna möttes.

Den sista biten berg sprängdes bort i onsdags och med det sammanfördes tunnelns båda ändar. Samtidigt stod femtiotalet personer som på olika sätt varit engagerade och väntade ovan jord. Efter att dammet från sprängningen lagt sig var det dags att gå ner och fira att tunneln efter nästan ett och ett halvt års arbete nu hängde ihop.

ANNONS

När TTELA besöker tunneln är det mer stillsamt. Borrandet har upphört och bara några enstaka personer i reflexvästar rör sig där nere. Tunnelbygget har gått in i ett nytt skede.

– Här näst handlar det främst om att förstärka väggar och annat arbete med säkerhet, säger Krister Lindén.

Därefter ska man bland annat lägga spår och bygga upp själva inredningen i tunnlarna.

Men först säkerhet, som sagt. I vissa delar av tunneln är taket något tunt. Då måste det förstärkas och det ska bland annat göras genom att väggar täcks med betong och bultar sätts in. Den stora borrmaskinen tornar upp sig mitt i tunneln och en bit därifrån står Paola Hellberg. Hon har bytt yrkesbana – på sitt tidigare jobb monterade hon pacemakers men sedan november är hon lärlig i tunnelarbetet. Paola Hellberg tycker att hon redan börjar bli ganska självgående i arbetet. Just nu står hon ensam i tunneln, med lera upp till anklarna och sätter ihop bultarna som ska upp på väggarna. Hon gillar att arbeta inne i berget där temperaturen ligger stadigt på 8-9 grader.

– Om det är för varmt ute är det skönt att komma ner och jobba, när man är här nere vet man knappt vilket väder det är där ute, säger Paola Hellberg.

ANNONS

Den 1,8 kilometer långa Kattlebergstunneln har varit det mest komplicerade inslaget i arbetet med järnvägen på sträckan mellan Hede och Älvängen. Enligt Krister Lindén beror det helt enkelt på att det är betydligt lurigare att bygga järnvägstunnlar än att arbeta ovanför jord. Här måste man hela tiden bedöma om berget verkligen beter sig så som man förutsett. I dagsläget uppskattar Krister Lindén att lite mer än hälften av arbetet på hela sträckan mellan Hede och Älvängen är klart, och i augusti 2012 beräknas tågen börja rulla genom tunneln.

ANNONS