Privata aktörer tar över

Leifabs uppdrag att underhålla gator, parker och kommunens rörnät upphör och tas över av andra aktörer.

ANNONS
|

Det är torsdagen, trettondedagsafton, som blir det kommunala fastighetsbolaget Leifabs sista dag inom kommunens tekniska förvaltning. Dagen efter tas servicen över av kommunen (rörnätsservice) och privata entreprenörer (drift och skötsel av allmän plats). Detta har TTELA skrivit om tidigare. Men allt kommer att fungera ungefär som vanligt för kunderna när en felanmälan måste göras. – Enda skillnaden är att man ringer in till kommunen och felanmäler och att det blir någon annan än Leifabs personal som åtgärdar felet. Förhoppningsvis blir det åtgärdat lika snabbt som förut, säger Linda Holmer Nordlund på kommunens kundtjänst. Tidigare ringde man till Leifab för att felanmäla. Nu ringer man alltså till kommunens kundtjänst, men det går också bra att ringa till medborgarservice i kommunhuset eller till kommunens växel. Snöröjningen i vinter blir således en privat entreprenörs uppgift och inte Leifabs. På Leifab jobbade tidigare åtta personer med dessa uppgifter. Tre av dem har fått jobb i andra kommuner, varav en i Lilla Edets kommun, en har gått till en privat arbetsgivare. Fyra blir kvar i Leifab där man i samband med skiftet har gjort en liten omorganisation. – De fyra blir en del av vår avdelning inom fastighetsservice. Vi kommer också att fortsätta att sköta hundlatrinerna och städning kring dem och en del rabatter i centrum, säger Lars Wijkmark vd på Leifab.

ANNONS
ANNONS