Utdragen marktvist närmare lösning

Lilla Edets kommuns över­klagan hjälpte. Ersättningen för markregleringen vid Edet­rasta sänks till 1,2 miljoner kronor. Det har mark- och miljödomstolen i Vänersborg beslutat.

ANNONS
|

När Trafikverket skulle bygga ut E45:an vid Edetrasta gjordes en markreglering vid den södra delen av fastigheten. Kommunen äger den angränsande marken och ansökte om mark­reglering hos Lantmäteriet som i september 2009 gav tillträde till marken. Vägen stod klar i december 2012. Lantmäteriet beräknade intrångsersättningen till cirka 5 miljoner kronor åt de tre bolag som verkar vid anläggningen – Edet Hotell, Fastighetsbolaget E45 och Curo Trading. Men Trafikverket, som också är klagande part, och Lilla Edets kommun tyckte att beloppet var oskäligt och överklagade till mark- och miljödomstolen. I domen reducerades ersättningen till 1,2 miljon kronor, inklusive rättegångskostnader. – Vi kommer inte att överklaga igen. Vi anser oss vara nöjda med det utslaget, säger Cecilia Friberg, mark- och exploateringschef på Lilla Edets kommun. Cecilia Friberg påpekar också att hela summan inte kommer att landa hos kommunen. – Vi har ett samarbete med Trafik­verket och de kommer att betala en del av summan, det finns ett avtal mellan oss. 28 parkeringsplatser försvann i och med markregleringen. Eftersom Edetrasta till största del lever på trafikanter anser man att färre antal parkeringar påverkar rörelsen negativt gällande marknadsvärdet samt hotell-, restaurang- och butiksverksamheten. De tre bolagens yrkanden låg på sammanlagt drygt 14 miljoner kronor, i det beloppet ingick även bestående rörelseskada och rörelseskada under byggtiden. Men de yrkandena avvisades helt av mark- och miljödomstolen. – Detta handlar om enbart marken, när man började blanda in andra saker valde vi att gå till domstol, säger Cecilia Friberg. Parterna har också presenterat olika värdeutredningar gällande parkeringarna, dessa visar väldigt olika resultat beroende på olika beräkningsmetoder. Domstolen anser dock att den så kallade ortsprismetoden ska gälla i detta fall. – Det här har påverkat vår rörelse, även under byggtiden då vi fick stänga flera gånger. Men vi för jätte­bra diskussioner med Trafikverket och hoppas att vi kan komma överens om en lösning för helheten, säger Christoffer Löfström, en av delägarna.

ANNONS
ANNONS