Med DVVJ:s tåg har också nya möjligheten att åka kollektivt till och från Göteborg och Karlstad öppnat sig.
Med DVVJ:s tåg har också nya möjligheten att åka kollektivt till och från Göteborg och Karlstad öppnat sig.

DVVJ går som tåget

De allra flesta som åker med DVVJ mellan Bengtsfors och Mellerud är turister som vill uppleva Dalslands vackra natur. Men med DVVJ:s tåg har också nya möjligheten att åka kollektivt till och från Göteborg och Karlstad öppnat sig.

ANNONS
|

DVVJ-tågen har två avgångar dagligen åt vardera håll mellan Bengtsfors och Mellerud. Tidtabellen är anpassad efter kanalbåtarnas tider, men det går även att byta tåg och ta sig vidare till Göteborg eller Karlstad, för den som så vill.

Ett par av turerna har tajta byten på bara någon minut, medan övriga har gott om tid för byte. Exempelvis kan den som åker från Bengtsfors 13.43 vara framme i Göteborg klockan 16.45, vilket väl ändå kan räknas som en hyfsad restid trots en väntetid på 50 minuter i Mellerud.

När det gäller övriga tåg, med en bytestid på bara någon minut, är det ett faktum som inte är mycket att göra åt i nuläget, säger DVVJ:s vd Frank Hagman till Dalslänningen:

ANNONS

– Vår trafik bygger egentligen inte på anslutningar. Vi har svårt att förskjuta kanaltrafiken, säger han.

För närvarande väljer företaget att satsa på turisttrafiken, då det är där pengarna finns.

Han tycker dock att både kommunen och regionen bör titta på DVVJ som en resurs:

– Det är ett gyllene tillfälle när verksamheten redan finns, säger han till Dalslänningen.

Problemet är förstås att DVVJ:s turer bara går sommartid. Något som opionionsgruppen Dalslandspendeln, som verkar för bättre kollektivtrafik i Dalsland, förstås gärna skulle se en ändring av.

– Det skulle gå klart fortare än att åka buss från Bengtsfors. Nu har man dessutom lagt 70 miljoner av skattemedel på att renovera DVVJ-banan, det är en bra anledning till att använda den mer, säger talesperson Lars Gunnar Larsson.

Han är övertygad om att en bättre utbyggd kollektivtrafik skulle locka fler inflyttare till Dalsland.

– Trollhättan har redan vuxit med 4 000 personer sedan dubbelspåret stod klart. En motsvarande ökning för Mellerud skulle innebära 600-700 personer, och motsvara befolkningstappet vi haft de senaste sex-sju åren.

Dalslandspendeln, Västtrafik och DVVJ har samtalat om att eventuellt få igång en tågtrafik även vintertid. DVVJ är dock inte organiserat för sådan linjetrafik ännu, men jobbar för att bli det.

ANNONS

– Arbetet kommer återupptas i höst, ifall DVVJ är redo. Får Trafikverket in deras önskemål om tidtabell under 2016 skulle vintertågtrafik kanske vara möjlig redan 2017. Men det är en bra bit kvar till det målet, säger Lars Gunnar Larsson.

ANNONS