Jobb. ”Järnvägar kan stängas tillfälligt om det finns akuta säkerhetsrisker, för att sedan öppna igen efter åtgärder”, säger Monica Näslund.
Jobb. ”Järnvägar kan stängas tillfälligt om det finns akuta säkerhetsrisker, för att sedan öppna igen efter åtgärder”, säger Monica Näslund.

Inget beslut om att stänga ner DVVJ

I media har det gått att läsa att DVVJ är ett av de spår som är i farozonen för nedläggning. Trafikverket dementerar uppgiften. Samtidigt kan begränsade resurser hota banan.

ANNONS
|

Det har gått att läsa i media att DVVJ (Dal Västra Värmlands Järnväg) är en av de lågtrafikerade banor som kan bli måltavla för nedläggning 2017 utifrån Trafikverkets behov av miljarder till underhåll för att upprätthålla dagens nivå på järnvägen.

Men det fyra mil långa järnvägsspåret mellan Billingsfors och Mellerud är, enligt Trafikverket, inte nedläggningshotat.

– Nej, det är det inte. Det finns inget beslut fattat eller förslag på det, säger Monica Näslund, presskommunikatör på Trafikverket.

Trafikverket har nyligen lämnat in ett inriktningsunderlag för åren 2018-2029 till regeringen – vilket har att göra med hur pengar ska fördelas på vägen och järnvägen – vilket ska mynna ut i en infrastrukturproposition som riksdagen ska fatta beslut om i höst.

ANNONS

I rapporten går att läsa ”En nulägesbedömning är att de flesta banor med bantypen mindre trafik och ringa eller ingen trafik inte kommer att kunna trafikeras”

– Det är klart att om vi inte får tillräckligt med underhållspengar kan de banor som är minst prioriterade hotas i framtiden. Det är ju politikerna som beslutar om hur mycket pengar Trafikverket får och till vad pengarna ska gå, säger Monica Näslund.

Skulle det vara rimligt att stänga DVVJ för att spara pengar?

– Det är inget jag kan ha synpunkt på. Allt vi gör bygger på politisk prioritering. Men vi och lokala aktörer gör inspel om en bana inte används, säger Åke Westman, kommunikatör på Trafikverket i Västsverige.

Från januari 2014 investerade Trafikverket och Västra Götalandsregionen 65 miljoner kronor på det fyra mil långa järnvägsspåret mellan Mellerud och Billingsfors, men enligt en rapport från Trafikverket behövs ytterligare investerings- och reinvesteringsbehov på 121 miljoner kronor.

– Banan är farbar, men man får köra med låg hastighet, säger Åke Westman.

För godståg är den högsta tillåtna hasigheten 50 kilometer i timmen, och 80 för persontåg.

ANNONS

Hur utfallet för järnvägen blir är oklart eftersom inga beslut är tagna, dock finns en prioriteringsordning.

– Vi lägger pengar där de gör störst nytta och det är i storstäderna och på de större stråken i första hand, säger Monica Näslund.

Banan Billingsfors och Mellerud trafikeras med cirka två tåg per vecka och har viss vanlig trafik under sommarmånaderna. Trafikvolymen uppgår till cirka 60 000 nettoton som består av främst virke och pappersmassa.

ANNONS