Bristfällig väg. Sträckan mellan Frändefors och Mellerud har stora brister men det är fortfarande oklart när en ombyggnad kan ske.
Bristfällig väg. Sträckan mellan Frändefors och Mellerud har stora brister men det är fortfarande oklart när en ombyggnad kan ske.

Kampen om E45 fortsätter

Trots påtryckningar händer inget med riksväg 45 mellan Frändefors och Mellerud. Melleruds kommunalråd, Tommy W Johansson, (S) kan tänka sig att införa vägavgifter. – Något måste i alla fall hända.

ANNONS
|

E45 genom Dalsland är ett sorgebarn där olika korridoralternativ förbi Mellerud diskuterades redan på 1990-talet. 20 år senare har inget hänt och det är lätt att tro att denna pulsåder genom landskapet har glömts bort av Trafikverket.

Tommy W Johansson påpekar att kommunen påtalar behovet av en utbyggd riksväg 45 mellan Frändefors och Mellerud i princip varje gång det förs samtal med Trafikverket. Det är det klart sämsta vägavsnittet.

– Det läggs ned fiber överallt på landsorten för att hålla hela landet levande men det går varken att köra bil eller tåg på fiber. Det märkliga är att i storstäderna byggs både kollektivtrafik och vägar ut men på landsbygden sker varken eller.

ANNONS

Tommy W Johansson konstaterar att det inte handlar om någon byväg utan en europaväg med cirka 13 000 fordon per dygn som passerar Mellerud. Det är en hög belastningsgrad, som dessutom är i ökande, menar han.

– Tyvärr har inte en liten kommun mycket makt. Det enda vi kan göra är att fortsätta uppvakta i frågan och med stöd av Fyrbodal och regionen trycka på Trafikverket, men även fortsätta uppvakta riksdagspolitiker från vårt område.

Patrik Alenklint är samhällsplanerare på Trafikverket i Vänersborg, och fullt medveten om bristerna.

– Vissa vägsträckor på E45 genom Dalsland håller acceptabel standard men sträckan Frändefors-Mellerud är mest akut att åtgärda.

Trafikverket planerar för att inleda en stråkstudie för området väster om Vänern. I dagsläget är det oklart när den kan inledas och omfattningen i den.

– Det är för tidigt att säga, det finns brister i både väg och järnväg och det blir ett internt arbete att göra avgränsningar, exempelvis geografiskt och om båda trafikslagen ska ingå eller om de delas upp.

En så kallad åtgärdsvalstudie ska mynna ut i prioriterade åtgärder och projekt där även Västtrafik och berörda kommuner involveras.

– Det handlar om att lokalisera vilka problem och brister som finns och värdera dem i förhållande till andra satsningar. Nästa steg är att koppla tidsplaner och finansieringar till åtgärderna.

ANNONS

Trafikverket reviderar sina nationella vägplaner vart fjärde år och den nuvarande sträcker sig fram till 2018. I den återfinns den pågående etappen om mötesfri 2+1 väg mellan Ånimskog-Tösse.

Sträckan Frändefors-Mellerud är inte namngiven i någon nationell vägplan och Patrik Alenklint är inte speciellt förhoppningsfull att den kommer att tas med i nästa plan, 2018-2029.

– Det är inte sannolikt men osvuret är bäst eftersom det är mycket politik i detta.

När infrastrukturminister Anna Johansson (S) besökte vårt område i februari svarade hon svävande på TTELA:s frågor kring E 45 genom Dalsland.

– Alla investeringar ska ställas mot varandra. Det handlar om vilka åtgärder som behövs, vilken trafik det är och vad nyttan blir.

Tommy W Johansson anser att vägtullar kan vara en framkomlig väg om inget händer.

– Det kan vara framtiden, Norge har tillämpat det i en massa år och det är dessutom ett rikt land. Finns det inga pengar till infrastruktursatsningar måste vi börja fundera på andra möjligheter.

– Det är inte mer rättvist som det är i dag när bara vissa kommuner har ekonomiska möjligheter att gå in och medfinansiera vissa infrastrukturprojekt.

ANNONS