2012 publicerades dagens besöksmål för första gången, och de första två åren skedde det på kommunens hemsida.
– De senaste två, tre åren lägger vi ut besöksmålen på hemsidan och vår facebooksida parallellt. Vi strävar efter att ha en levande facebooksida med många följare. Det är viktigt eftersom det är vår bästa informationskanal när det gäller att få ut händelser snabbt, berättar Lars Nilsson.
Han noterar att intresset för dagens besöksmål är stort, vilket statistiken visar. I samband med Sunnamo marknad den 5 augusti lades evenemanget ut som dagens utflyktsmål och i måndags förmiddag hade 4 487 personer sett detta.
– 15 personer hade även delat det i sitt eget facebookflöde för att fler ska kunna se det.
Det besöksmål som har blivit sett av flest är akvedukten i Håverud med 6 372 personer. 110 har gillat det medan 21 personer delade besöksmålet.
Dagens besöksmål presenteras i år mellan perioden 19 juni och 13 augusti och är till för kommunens egna invånare, men även för att folk utifrån ska få upp ögonen för sevärdheter och begivenheter inom kommunens gränser.
– Det handlar väldigt mycket om att skapa ett intresse för allt som finns här. Och vi får glada tillrop, positiva kommentarer och även beröm från informationsansvariga i andra kommuner. Det här är något vi kommit på själva och som vi är stolta över men det gör inget om andra tar efter vår idé, säger Lars Nilsson.
Han konstaterar att Mellerudsborna är flitiga på att följa kommunens facebooksida.
– Drygt 30 procent av befolkningen över åldersgränsen 13 år följer oss och även om inte alla bor här så ligger vi högt i förhållande till andra kommuner och folkmängd.