Många viltolyckor – inget görs

13 viltolyckor hittills i år, varav en dödsolycka. Så ser det ut på väg 166 mellan Mellerud och Bäckefors. Nu efterlyses viltstängsel men Vägverket känner inte ens till olyckorna.

ANNONS
|

– Det här är en sällsynt illa drabbad vägsträcka när det gäller vilt, säger Anders Lindberg, chef för trafikpolisen i Vänersborg.

Han menar att vägsträckan varit hårt olycksdrabbad i flera år, bland annat av älgolyckor.

– Varför görs ingenting åt det här? Vi har stött på Vägverket flera gånger, men ingenting har hänt.

Enligt lokal statistik har det skett 13 viltolyckor hittills i år. Den allvarligaste var en dödsolycka med älg för en dryg månad sedan.

– Och det är vad vi fått in, det finns säkerligen ett stort mörkertal också, säger Monica Lindberg, platsbefäl på polisen i Mellerud.

Hon reagerade redan 2005 på hur många viltolyckor som skedde på vägsträckan.

ANNONS

– Den vägen är känd för att vara olycksdrabbad. Där bör det definitivt sättas upp viltstängsel.

Hon hörde redan då av sig till Vägverket med sina synpunkter och även senare har andra poliser gjort det. Men på Vägverket är olyckorna, förutom dödsolyckan, en nyhet.

– Jag har inte fått några signaler om det här. Kanske har de hört av sig till andra så har inte informationen kommit fram, säger Lars Thörnblad, planerare på Vägverket och en av dem som planerar för exempelvis viltstängsel.

Han uppger att det inte finns några rutiner för rapportering av viltolyckor till Vägverket.

Så då känner ni inte till vad som händer på vägarna när det gäller viltolyckor?

– Helt korrekt. Det vi får reda på är från olika håll, till exempel tidningar, allmänhet och ibland från polis och andra myndigheter.

Däremot har man god inblick när det gäller dödsolyckor eftersom Vägverket själv utreder sådana händelser.

– Men älgolyckor har vi svårt att få fram statistik på.

Som det ser ut nu finns inga viltstängsel planerad i Dalsland över huvudtaget.

– Nej, det finns ingen väg som motsvarar de kriterier som finns.

För att det ska bli aktuellt med viltstängsel måste en vägsträcka ha en älgolycka per kilometer och år. Detta för att det ska bli samhällsekonomiskt lönsamt.

ANNONS

Är inte detta lite väl hårda kriterier?

– Jag kan inte kommentera det. Det är så det är, säger Lars Thörnblad.

Men han vill gärna ta del av den statistik som finns och helst försöka få fram exakt var på vägsträckan olyckorna har skett.

– Vi får se hur vi bedömer detta.

ANNONS