Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
Prova

Ligg på Plus från start - hela innehållet för 1 kr Fri tillgång till all lokaljournalistik.

Så ska Melleruds kommun bli mer attraktiv

Melleruds kommun ska modernisera sin marknadsföring för att framstå som mer attraktiv mot utvalda målgrupper, exempelvis turister. – Det gamla profilprogrammet är 18 år så det måste uppdateras helt, säger kultur- och fritidsutvecklare Lars Nilsson.

Att ta fram ett nytt profilprogram är ett omfattande arbete som ska omfamna allt från typsnitt, utseende på hemsidan och marknadsföringsmaterial, till logotyp och kommunvapen.

Kommunstyrelsens arbetsutskott har gett näringslivsutvecklare Jenni Hagman uppdraget att uppdatera profilprogrammet och ta fram ett nytt marknadsmaterial. Hon är ledig den här veckan och enligt Lars Nilsson blir det inte aktuellt med en upphandling förrän till hösten.

– Det här är ett jättejobb och vi kommer att anlita en reklambyrå för arbetet. Inte ens stora kommuner klarar det här på egen hand.

Lars Nilsson berättar att det kommer att tas fram tydliga riktlinjer för vad som ska ingå i profilprogrammet.

Han framhåller att många avvägningar ska göras. Som exempel får kommunvapnet bara användas på material från Melleruds kommun medan en kommunlogga får användas mer fritt av exempelvis företag och föreningar.

– Det ska naturligtvis finnas vissa begränsningar som exempelvis stoppar främlingsfientliga budskap. Det kan även vara aktuellt med såväl kommunvapen som logotyp i samma annons och hur gör man då?

Melleruds kommun har inte tagit beslut om någon officiell slogan. Däremot finns flera inofficiella, som används i olika sammanhang. Mellerud - närmare än du tror, tas fram till broschyrmaterial. Mellerud måste upplevas, är en slogan som står på plastpåsar som säljs.

– Min personliga åsikt är att det är bättre att ha slogans för olika inriktningar som det går att växla mellan. Många kommunslogans kan vara väldigt populära ett tag men får lätt ett löjets skimmer över sig.

Hårda bud i Mellerud är en gammal slogan som kommunen är starkt förknippad med men den övergav man för några år sedan eftersom den kunde tolkas fel i vissa sammanhang.

Numera tänker kommuner oftare i varumärkestermer och visioner, precis så som Mellerud skriver:

"För att uppfylla vår vision som en drivande och nytänkande kommun i framkant av utvecklingen behöver vi uppdatera profilprogrammet som är 18 år. Vi gör det för att modernisera vår marknadsföring och vara mer attraktiva mot våra utvalda målgrupper".

Kommunen har flera gånger påbörjat ett arbete med att förnya profilprogrammet men det har av olika skäl avbrutits.

– Nu är det viktigt att stå distansen ut och slutföra uppdraget. När det finns information från Melleruds kommun ska det synas direkt vem avsändaren är, så är det inte riktigt i dag, säger Lars Nilsson.

MEST LÄST