Skarp kritik från LRF

Förslaget om höjd dieselskatt med på sikt 40 öre får tummen ner av Sveriges lantbrukare. Paul Christensson, ordförande i LRF Väst, ser ett tydligt hot mot lönsamheten och konkurrenskraften för svenska bönder. – Vi har redan i dag svårt att konkurrera på den internationella marknaden.

ANNONS
|

Förbundsordförande Lars-Göran Pettersson har kallat regeringens klimatproposition ”en krigsförklaring mot LRF:s medlemmar”. Paul Christensson på LRF Väst håller med sin ordförande. – Vi har redan i dag svårt att konkurrera. Vi tappar mycket produktion av kött och mjölk samtidigt som konsumtionen ökar. Varannan biff som äts i Sverige i dag är importerad, och det innebär ju bara att man flyttar miljöproblemen utomlands, säger Christensson. Har inte ni ändå ett ansvar inom jordbruksnäringen att se till så att Sverige når uppsatta klimatmål? – Vi gör mycket inom jordbruket själva. Vi har en långsiktig målsättning om ett fossilfritt jordbruk. Men en förutsättning för att lyckas med detta är lönsamhet. Det kostar mycket pengar att göra de investeringar som krävs. – Sedan har vi respekt för att man till och från behöver förändra skattesystemen. Men man måste i så fall vara tydlig med vad som är uppsidan. Paul Christensson lyfter fram transportsektorn som ett exempel där regeringen i sin klimatproposition är mer tydliga med hur den höjda dieselskatten kompenseras. – Ja där sänker man ju fordonskatten på ett sätt som gör att det hänger ihop. Men det gör det inte på jordbrukssidan. För oss innebär det här en ren skattehöjning på 1 miljard. Det motsvarar en höjning på 20 procent för den enskilde. Roland Smedbäck driver gården Torpane i Gestad söder om Mellerud. Vårsolen i går förmådde inte tränga bort oron över ett kommande höjt skattetryck för honom och hans kolleger. – Jag tycker att det är skrämmande. Regeringen vill att vi ska ha djur på bete för att hålla landskapet öppet under sommaren. Men då går det åt mycket grovfoder för att föda djuren under vintern och därmed går det också åt mycket diesel, säger Roland Smedbäck. – Det här handlar om rätt så mycket pengar för oss, och vem ska betala. Jag tror inte att konsumenterna kan tänka sig höjda priser.

ANNONS
ANNONS