Den avgående turistbasen Andreas Norum till höger hälsar efterträdaren Johan Abenius välkommen på vd-stolen i Dalslands Turist AB.
Den avgående turistbasen Andreas Norum till höger hälsar efterträdaren Johan Abenius välkommen på vd-stolen i Dalslands Turist AB.

Travprofil blir ny turistchef

Det blir en travprofil som tar över tömmarna när Dalsland byter turistchef i sommar. Johan Abenius är namnet och han har 
en mycket stark Dalslandsanknytning. Han kommer i grunden från Edsleskog där pappa var lantbrukare och mamma lärarinna.

ANNONS
|

– Att jag nu återvänder till Dalsland beror dels på jobbet i sig, dels på att jag älskar landskapet och att jag och familjen nu får möjlighet att också göra ett livsstilsbyte efter många år i storstaden Stockholm, säger Johan Abenius.

Abenius växte upp både i Edsleskog och senare i Åmål när familjen flyttade in till stan. Hans farfar var direktör i dåvarande Sparbanken i stan och farfarsfar kom från Brålanda.

Johan var en av 40 sökande till jobbet och en av sex sökande som togs ut till intervju.

Gymnasiet gick han i Åmål och sedan blev det en utbildning till reservofficer inom Flygvapnet.

ANNONS

– En nyttig skola även om det inte finns så mycket kvar av försvaret i dag.

Lite juridikstudier och nationsliv i Uppsala har han också hunnit med.

Förutom kärleken till den egna familjen, släkten och Dalsland har Johan också starka känslor för travsporten inom vilken han har varit verksam i många år. Dels som vd vid Färjestadstravet i Karlstad, dels på central nivå bland annat som tävlingschef för landets travbanor.

Abenius ser många kopplingar mellan travet och turismen:

– När det gäller travet handlar det om att vi har kommit fram till ett övergripande samarbete när det gäller att öka intresset för travsporten. Både när det gäller att få flera människor intresserade för själva travföreteelsen, men minst lika mycket för hästuppfödningen och hästägandet. Kopplingen till turismen ser jag som omedelbar i form av att det handlar om att få folk att komma till Dalsland och att, genom ett starkt lokalt samarbete på flera nivåer, paketera Dalsland på ett så attraktivt sätt som möjligt i samverkan med näringslivet, säger Johan Abenius.

Det blir inget pendlande när Johan börjar jobbet ”på riktigt” i augusti.

– Jag tar med min värmländska fru och två döttrar hit. Min fru har faktiskt inte klart med något jobb här och ger sig på det här ändå, då vi värderar möjligheten till den livsstilsförändring vi nu får möjlighet att göra högt.

ANNONS

Turistbolaget har under de senaste åren, enlig bolagets ordförande Olle Markgren, satt verksamheten ordenligt under vd Andreas Norums ledning.

– Han har gjort ett mycket bra arbete. Nu ska vi jobba vidare på den inslagna vägen och vi har bedömt att Johan har alla de kvaliteter som krävs för det arbetet, säger Markgren.

Ett av Abenius mål är att få Dalsland känt via media – utan att använda sig av annonsering. Det är olika redaktioner som ska bli intresserade av att skriva om Dalsland. Här har Johan både kunskap och kontakter att hämta hos brodern Anders, mångårig journalist och före detta delägare i mediabolaget OTW.

– Jag är oerhört triggad för jobbet, säger Abenius.

Andreas Norum ger honom följande ord på vägen:

– Det är ett fruktansvärt roligt jobb. Jag hade sökt det själv om jag haft möjlighet!

ANNONS