Planerade bergtäkten i Grunnebo upprör

Under de närmaste 25 åren får företaget Svevia ta ut sju miljoner ton berg och morän ur den planerade bergtäkten i Grunnebo. Efter en lång strid sade Mark- och miljödomstolen ja till bergtäkten i Grunnebo.

ANNONS
|

– Det är en stor och förbannad skam, säger Ann-Sofi Brunberg, som bor strax i närheten av den planerade bergtäkten i Grunnebo.

Bergtäkten ska ligga 5 kilometer nordväst om Trollhättan, söder om väg 44 och Trestad Center. Företaget har förutom tillåtelse att bryta berg och morän fått tillstånd att återvinna avfall så som betong, tegel och keramik. Ann-Sofi Brunberg säger att sedan det första informationsmötet för två år sedan har de inte fått någon mer information av Svevia.

– Vi kände oss överkörda redan då, det var ingen som lyssnade, tillägger Kent Irvefjord, en av grannarna i området.

De som bor i Grunnebo menar att det behov som finns i området, av bland annat bergsmassor redan går att få tag på annat håll. Bolaget Svevia skriver i sin ansökan för att bygga en bergtäkt att "behovet av krossat berg är stort i Trestadsområdet". Samt att täkten skulle innebära en liten olägenhet för de som bor där hälsa och miljö.

ANNONS

Kent Irvefjord säger att han har full förståelse för att man måste bygga hus, vägar och annan infrastruktur, men att de redan har en motorväg och järnväg precis utan för dörren.

– Och på det Häljestorps avfallsanläggning och ambulanshelikopterns inflygning till NÄL.

De som bor i området är emot att motorvägen (väg 44) och väg 697ska bli ännu mer trafikerad, då det redan kör många bilar och tunga lastbilar där.

– Hur ska vi kunna ta oss ut på vägen, säger Ann-Sofi Brunberg, och pekar upp mot väg 44. Hon är orolig över att den ökade trafiken kan komma att leda till fler trafiklyckor, längs en väg där skolbussen hämtar upp och släpper av småbarn.

Som mest beräknar Svevia att det kommer gå 204 stycken lastbilar in- och ut från täkten, varje dag.

– Vi kommer utsättas förr buller, damm och avgaser från 11 upp till 15 timmar per dag, säger Ann-Sofi Brunberg.

Ann-Sofi Brunberg och Kent Irvefjord önskar att Svevia skulle ha lyssnat på de som bor i områdets åsikter. Och visar på en karta att i närheten av den planerade bergstäkten ligger vattenskyddsområdet Köperödssjöarnas vattentäkt och fornlämningar från den gamla militärtiden ligga. Samt längs vägen där lastbilarna planeras köra går många i området dagligen med sina hundar.

ANNONS

– Det finns häckande ormvråkor och tranor här också, säger Ann-Sofi Brunberg.

Lennart Lindberg, råvaruchef på Svevia, menar att de har samrått både plats och transportväg med närboende, kommunen samt organisationer och föreningar som kan tänkas påverkas. - Sen finns det inte så mycket mer att informera om.

Han anser den ökade trafiken och ljudnivån vara rimlig om man väger de mot att de skaffar byggmaterial till området. - Det är ju inte så tätt mellan lastbilarna att inte någon annan får plats. Vi har räknat på värsta scenariot vilken kan vara en kort tid, timmar dagar eller en månad. Vilket är långt ifrån den vardagliga nivån.

Vid Svevias naturvärdesinventering fann de inga arter som gjorde att planerna på bergtäkten skulle stoppas.

- Det är inte en utredning vi gjort själva, utan snarare en oberoende konsult som gör dom här utredningarna.

Kent Irvefjord pekar ut en väg på kartan och beskriver att om Svevia skulle köra den vägen skulle det underlätta både för de som bor i området och för de som kör transporterna till och från täkten

Beslutet om att bygga en bergtäkt överklagades senast till Högsta Domstolen, där deras begäran avslogs.

– Nu har ju tåget gått, domen har vunnit laga kraft, säger Ann-Sofi Brunberg och suckar.

ANNONS
ANNONS