Tisdag. Två och en halv timmes tågstopp strax innan Älvängen inleder dagen. Med råge rekord under Stefan Bjarnefors tid som pendlare. Bild: Stefan Bjarnefors
Tisdag. Två och en halv timmes tågstopp strax innan Älvängen inleder dagen. Med råge rekord under Stefan Bjarnefors tid som pendlare. Bild: Stefan Bjarnefors

”Det kan ha skett en olycka”

Att pendla två timmar om dagen hade känts otänkbart för några år sen. Men det är som Kjell Höglund sjunger – man vänjer sig. Och det är faktiskt inte varje vecka jag råkar ut för 2,5 timmes-förseningar.

ANNONS
|

Det tar drygt en timme att ta sig mellan lägenheten i Göteborg och TTELA:s redaktion i Trollhättan. 38 minuter av den tiden spenderas på Västtågen – precis lagom för att läsa några kapitel. Men vissa dagar hinner jag emellertid med en halv bok.

Måndag 1 decemberJag är framme på centralstationen några minuter innan avgång. Tåget mot Trollhättan och Vänersborg står redan inne. Där jag tar plats – nästan längst fram – är det lugnt. När tåget skjuter fart 07.30 räknar jag till sex personer inom synhåll. 08.08 når vi slutmålet enligt tidtabellen för en ny arbetsvecka.Måndagen avklarad, alltid skönt. Med minimal marginal hinner jag med 17.22-tåget hem. Även det enligt tidtabellen. Kommer emellertid för sent för att få en av de åtråvärda fönsterplatserna.

ANNONS

Tisdag 2 december07.30-tåget avgår precis i tid, men den här morgonen är det också det enda som går rätt. Mellan Bohus och Älvängen gör vi halt. Enligt utropet kan det ha skett en olycka längs vägen och nu är vi fast väntandes vid en stoppsignal. När vi, de sedvanliga 38-minuterna senare, skulle ha rullat in i Trollhättan står vi fortfarande still. Tio minuter senare släcks också tåget ned.Strax innan 10 vill spridda resenärer hoppa av för att gå de 500 meterna in till Älvängen. Konduktören säger givetvis tvärnej. De flesta behåller emellertid lugnet. En polis och en olycksplatsansvarig syns snart utanför fönstret. Vad som har hänt är oklart, så också vad som kommer hända med tågets framfart. 20 minuter senare tar vi fart och når Trollhättan två och en halv timme försenade. Jag hämtar en förseningsblankett på Västtrafikkontoret (vilket senare resulterar i en värdecheck på 250 kronor). Enligt ttela.se har de inte hittat något alls längs rälsen.Tung start på resdagen således, men den avslutas desto bättre planenligt efter en ovanligt kort arbetsdag.

Onsdag 3 decemberMed två minuters marginal till avfärd rullar morgontåget in i Göteborg för påstigning. Knappt fem minuter efter utsatt tid kommer vi iväg. I Trollhättan är vi ikapp tidtabellen. Strax innan hemgång utannonseras nyval. Det blir två timmars övertid. Dock tacksamt att slippa trängas i rusningstrafiken. Allt flyter på fint.

ANNONS

Torsdag 4 decemberÅterigen möts jag av en tom perrong när jag når Göteborgs central. Samma tid som vi egentligen ska avgå rullar tåget in. Preliminär avgångstid utropas till 07.35. Strax därefter rullar vi iväg. Efter en lugn och behaglig resa där konduktören aldrig kom förbi för att visera det regionen runt-kort som jag varje månad lägger över 1 600 kronor på når vi Trollhättan tio minuter försenade. På grund av firandet av TTELA:s tioårsdag kommer jag inte heller idag iväg från jobbet förrän 19.22. Framme i Göteborg i tid.

Fredag 5 decemberDet är alltid som lugnast på tåget på fredagar. Så även idag. Tar högskolestudenterna långhelg kanske? Skönt hur som helst. Allt flyter på fint åt båda håll.

ANNONS