Efter Mikaels krigsförklaring – Postnord hittade hans cyklar

Cyklarna Mikael Hjörnhede hade beställt från Tyskland hade varit försvunna i över en månad. Dagen efter att Göteborgs-Posten skrev om haveriet meddelar Postnord att cyklarna är återfunna. – Det känns mycket skumt att de hittades dagen efter artikeln. Nu är det här kriget ett kall på riktigt, säger 35-åringen.

ANNONS
|

Efter att GP under söndagen skrev om Kungälvsbon Mikael Hjörnhedes kamp mot Postnord har mejl från läsare som har berättat om liknande upplevelser rasat in till tidningen.

Mikael bestämde sig efter artikeln att i sociala medier förklara krig mot Postnord för att bolaget skulleskärpa sig.

Det många likt 35-åringen har reagerat på är att de har suttit hemma och väntat på paket från Postnord och samtidigt fått meddelanden om att paketen inte har gåttatt leverera med motiveringen att ingen var på plats vid adressen.

När Mikael satt och väntade på två cyklar som han beställde i slutet av augustisatte han sig av erfarenhet fråntidigare missöden till och med på gatan utanför sin bostad meden skylt och en kaffetermos som han tänkte dela med sig av till chauffören.

ANNONS

Trots det fick han ett meddelande om att hans paket inte gick att leverera på grund av att han inte vara hemma.

Cyklarna hittades - dagen efter artikeln

Cyklarna värda 20 000 kronor har han fortfarande inte sett röken av - men dagen efter artikeln fick han under måndagenett meddelande om att cyklarna som hade varit försvunna i över en månad nu är återfunna.

– Det känns mycket skumt att de hittade cyklarnadagen efter artikeln. Efter att ni skrev om det här har väldigt många andra hört av sig. Nu känns det här kriget som ett kall på riktigt. Jag är bra på att vara jobbig och kan mitt krig bidratill att Postnord, ett statligt bolag som har ansvar för postutdelning i Sverige, blir bättre känner jag att jag har lyckats, säger Mikael.

Förutom en kaffetermos hade Mikael även skrivit ett brev till chauffören som aldrig dök upp.

Postnord lovar bättring

Enligt Postnord själva verkar det också som att Mikaels ilska kan bidra till att bolaget rycker upp sig.

Thomas Backteman är kommunikationsdirektörpå Postnord och försäkrar att bolaget tar kritiken på allvar.

– Vi har förstått den här kritiken och det gör naturligtvis att vi i dag är väldigt uppmärksamma på just den här frågan, säger Backteman.

ANNONS

Han berättar att många människor har hört av sig till Postnord om paketsom inte har levererats.

– Jag tror att det finns flera olika skäl till det här. I de allra flesta fall tror jag att misstagen har skett i god tro, man har försökt leverera, men på fel sätt. Det finns säkert flera andra olika andra skäl till att misstag harbegåtts och det är något vi är väldigt fokuserade på att åtgärda, säger Backteman.

"Inte acceptabelt"

Han berättar att en åtgärd som kan förbättra leveranserna är att Postnord den sensate tiden har fått bättre möjlighet att följa chaufförernas arbete.

Thomas Backteman berättar också att bolaget inom kort ska börja leverera paket på kvällstid i storstadsregionerna.

– Till en början gör vi det i Göteborg, Stockholm och Malmö, menpå sikt ska det ske i hela landet då vi övergår till en standard attleverera paketen mellan 17 och 21. För dem som vill kommer det fortfarande att varamöjligt att ändra leveranstiden till dagstid. Vår bedömning är att det kommer öka vår möjlighet att leverera paketen, säger Backteman.

Många av våra läsare menar ändå att problemet handlar om att paketen inte kommer fram trots att de är hemma. Flera läsare upplever det också som att chaufförerna helt enkelt chansar på att folk inte är hemma och istället kör leveransernadirekt till postombuden. Hur ser ni på det?

ANNONS

– Det är den bild som vi också har fått av väldigt många människor och det är det som gör att det här är en fråga som vi har starkt i fokus. Det är naturligtvis inte acceptabelt. Om vi ska leverera ett paket till ett hushåll ska vi göra det, säger Thomas Backteman.

ANNONS