Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
PROVA

Ligg på Plus från start - hela innehållet för 1 kr Fri tillgång till all lokaljournalistik.

Elin Hultman. Foto: Västtrafik/Privat
Elin Hultman. Foto: Västtrafik/Privat

Elin blev av med biljetten - varnar andra

När Elin Hultman, 22, skulle testa Västtrafiks nya app blev det ingen hit. När hon gjorde en så kallad back-up på mobilen försvann periodbiljetten – och Västtrafik vill inte ge henne någon ny. – I fyra dagar hade jag biljetten som kostar 1 300 spänn. Det funkade sådär för mig, säger Elin.

Det var när Elin Hultman testade Västtrafiks To go-app som det gick illa, en händelse som P4 Göteborg var först att rapportera om. 

– Jag bor i Åsa och jobbar i Kungsbacka, så jag tänkte att jag skulle testa Göteborg plus plus, för att man ska kunna åka genom två kommuner. 

1 335 kostade periodbiljetten som Elin köpte, men när hon sedan tog en backup på sin telefon, en Iphone, märkte hon att den försvunnit.

– Jag försökte ladda ner den igen, men den hade försvunnit. I fyra dagar hade jag biljetten som kostar 1 300 spänn. Det funkade sådär för mig, säger Elin.

– Jag var i Jönköping när jag märkte det, så det första jag gjorde när jag kom till Göteborg var att gå till resecentrum på stationen. 

Men där blev det nej till hjälp.

– Eftersom jag inte varit inloggad och inte hade registrerat min biljett så menade de på kundtjänst att jag inte hade rätt till någon förlustgaranti. För dem är jag en anonym köpare, men eftersom jag använt min mobil, och mitt kort – vilket de använde för att spåra köpet – så känner jag mig inte anonym direkt, säger Elin till GP.

– Jag förstår om man måste registrera ett fysiskt kort, men när det är i ens egen mobil och köpt med ens eget kort så tog jag bara för givet att det inte behövdes. 

Elin har nu anmält Västtrafik till Allmänna Reklamationsnämnden.

– Det känns så synd för det lär ju hända andra fler gånger, säger Elin.

Lena Johansson på Västtrafiks presstjänst säger att registreringen är ett sätt att trygga kunden.

– Oavsett om du köper ett fysiskt kort eller i en app så uppmuntrar vi till att det ska registreras, och när man köper appen kommer tre meddelanden varav ett är just det. Oavsett vilket kort man köper rekommenderar vi det för din trygghet.

I det här fallet är hon ju en "anonym köpare" för er, men ändå kan ni spåra hennes köp via hennes kortnummer. Då är det ju inte så anonymt?

– Ja, vi kan se att hon har köpt det men inte hur hon använt det. 

Är ni tillräckligt tydliga med man ska vara inloggad och registrera sitt köp?

– Det är ett av tre meddelanden vid köp i appen, och vår rekommendation oavsett vad man köpt för kort, men självklart kan man alltid vara tydligare. 

MEST LÄST