Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
PROVA

Ligg på Plus från start - hela innehållet för 1 kr Fri tillgång till all lokaljournalistik.

olskroken

Enklare system ska få fler att resa kollektivt

Regionen ser ut att nå sitt mål om ett fördubblat resande med kollektivtrafiken. Den nya zonindelningen skall hjälpa till.

Målet är att resorna 2025 ska vara dubbelt så många som de var 2006. Det betyder att antalet resor ska hamna på 380 miljoner år 2025.

I fjol gjordes 303 miljoner resor, och om ökningen rullar på i samma takt som den gjort sedan 2006 – med fyra procent per år – kommer målet att nås.

Kan det finnas en risk att ökningen mattas, om resenärerna blir fler och ni inte hinner bygga ut kapaciteten?

– Det är klart att det finns en sådan risk. Men vi har hög prio på att bygga ut där det finns trängsel, och det gör vi varje år, säger Ulrika Frick (MP), ordförande i regionens kollektivtrafiknämnd.

Den nya zonindelningen är en grundläggande ändring av Västtrafiks snåriga biljettsystem, vilket fått resenärer att avstå från att åka kollektivt. Att göra denna ändring måste få ta tid, menar Ulrika Frick.

– Nu håller vi på med en dialogrunda. Om den går bra kan vi ta ett beslut i regionfullmäktige i vår. Det är en jätteförändring, chaufförer ska utbildas och biljettmaskiner programmeras om. Kanske kan vi vara igång 2020.

LÄS ÄVEN: Förslaget: Västtrafiks 70 zoner ska minskas till 3

Frick anser att det är nödvändigt att göra denna stora omläggning för att få systemet att bli lättförståeligt.

– Vi måste förändra i grunden. Vi kan inte ha över 70 zoner, det är ett omöjligt pussel att rucka i. När vi gör ändringen kan inte alla få det bättre på alla vis men vi jobbar för att det ska bli så bra det går, utifrån våra resurser.

Vilken effekt kan man då vänta sig på resandet?

Några siffror på de förväntade nya resenärerna finns inte men Ulrika Frick tror att ökningen fortsätter med ett förenklat biljettsystem.

– Vi lägger inte fram några förslag som inte gör att vi når högre måluppfyllelse. Jag tror att en ny zonindelning gör att fler vågar åka med oss, när det inte längre känns krångligt. Och att man upplever en större yta där man kan åka utan att passera några zongränser.

Fram till 2025 ska Västtrafik också, enligt sin egen målsättning, kraftigt ha förbättrat sin service så att nuvarande och potentiella resenärer blivit betydligt mera nöjda än de är i dag.

Enligt en undersökning i fjol var 57 procent nöjda med Västtrafik. Denna siffra ska upp till 85 till 90 procent, har Västtrafik bestämt.

– Det är klart att vi ska ha upp den siffran, även om det är som när nöjdheten mäts i sjukvården: de som varit inlagda är betydligt mera nöjda än de som inte varit i kontakt med sjukvården. Enskilt viktigaste faktor tror jag är förenkling, och det kommer det nya zonsystemet att ge.

MEST LÄST