Försvarsminnen från mc-åkare

För 60 år sedan muckade det här gänget mc - ordonnanser från I 17. Alf Hansson minns det som i går, när han blev tillfälligt döv efter en skottsalva.

ANNONS
|

– Det var övning och mitt i skogen blev vi överraskade av fienden. Min passagerare tömde k-pisten rätt vid örat på mig som körde. Sedan var jag döv länge, minns Alf.

Historien framkallar ett gapflabb hos de övriga mc-ordonnanserna som slutit upp till fikamötet på försvarsmuséet inne på gamla I17. För tio år sedan möttes de också här på I17, sedan Björn Chenon från Bohus Malmön bestämt sig för att samla ihop så många som möjligt av dem som gjorde rekryten på två hjul 1956-1957.

Nu har det alltså gått 60 år sedan muck och gubbarna är i 80-årsåldern, men de närvarande är still going strong.

ANNONS

Snövintern 1956-57 fick de lära sig att hantera NV 250 cc med DKW-motor, Monark M/42 Albin 500 cc eller BSA 500 cc. Några tvåtaktsmotorcyklar från tjeckiska Java kom också till försvaret vid den här tiden.

Hojarna utrustades för vinterbruk med skidor som sidostöd för att man skulle kunna åka någorlunda säkert på snöiga skogsvägar. Säkerhetstänkandet var inte lika stort som för dagens motorcyklister. På huvudet hade man för 60 år sedan en tjock fårskinnspäls (en sådan som Björn Chenon visar upp och använder här på bilden).

Ännu på 1950-talet var I17 en av de viktigare försvarsbastionerna i landet, som servades av mellan 20 - 30 mc-ordonnanser. Gillar man mc - åkning sitter det i - länge. Lars Olausson från Uddevalla åkte Triumph länge privat. Och hemma i garaget har Ivar Karlsson från Hunnebostrand ännu kvar sin AJF av 1955-års modell även om det inte blir så mycket åka av längre.

Faktum är att mc-ordonnanser ännu är en viktig kugge i det svenska försvaret, även om de flesta är knutna till hemvärnet. En ordonnans ska rekognosera okänd mark och vägar, samt transportera nyckelpersoner, material och/eller information.

Försvaret söker också mc-ordonnanser. Kraven på den som söker jobbet är att man ska kunna underhålla sin motorcykel och sig själv eftersom det krävs "fysisk styrka och uthållighet för att orka köra genom svår terräng och under lång tid".

ANNONS

Dagens mc-ordonnanser utbildas av Frivilliga Motorcykelkåren. Ordonnanser kan också uppträda som trafiksoldater. Mc-ordonnanser inom hemvärn eller Försvarsmakten kör numera på MC 258 (250 kubikare som Husqvarna tillverkade 3 000 till försvaret varav 1 000 har skrotats), eller mc på mc 409 (en modernare KTM på 400 cc).

ANNONS