Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
PROVA

Ligg på Plus från start - hela innehållet för 1 kr Fri tillgång till all lokaljournalistik.

1/17
ANNONS ▼

Gott om kunskap men ont om pengar

Västsverige är ett av landets just nu starkaste fästen för dataspelutveckling. Här finns tung kompetens, innovativa bolag och en skyhög potential – men pengarna saknas.

Dilaram Massimova upptäckte spelvärlden relativt sent – men blev besatt direkt. När hon var 13 år var fascinationen så stor att hon skolkade vid stora spelsläpp. När ett nytt Assassin's Creed eller Prince of Persia släpptes, kunde hon stanna hemma en vecka för att bara spela.

– Jag pluggade väldigt mycket i vanliga fall, så det var okej med mina lärare att jag skippade skolan ibland – och oftast när det kom nya spel. Jag såg naturligtvis till att inte missa några viktiga prov, men annars satt jag bara hemma och spelade. Jag blev helt uppslukad, säger Dilaram Massimova.

I dag driver hon PocApp Studios, som utvecklar mobilspel med gulliga katter i fokus. Spelen Castle Cats, Carpet Kitty och Sling A Kitty har totalt laddats ner över en miljon gånger och sysselsätter i dag sju personer.

Finansiering en kamp

Alla, från de två 2D-illustratörerna, till programmerare, manusförfattare, community manager, ljuddesigner och vd:n själv kommer från spelutvecklingsutbildningarna i Skövde och företaget sitter också, tillsammans med ett 20-tal andra bolag, i The Game Incubator på Kaplansgatan i den lilla västsvenska staden.

Inkubatorn, med nära koppling till Högskolan i Skövde, hjälper bland annat till med lokaler, utrustning, affärsråd och kontakter med viktiga spelkonvent och investerare. Just finansieringen har, precis som för alla nykläckta spelutvecklare, varit en kamp för PocApp Studios.

Levde på CSN-pengar

Bolaget grundades för drygt tre år sedan, sommaren mellan Dilaram Massimovas andra och tredje år på utbildningen i Skövde – med följden att hela teamet det första året kunde leva på CSN-pengar. När utbildningen tog slut blev det betydligt svårare. Det första spelet, Carpet Kitty, drog visserligen in lite pengar och gruppen tog även på sig beställningsjobb för att få ekonomin att gå runt. När det andra spelet, Castle Cats, precis skulle lanseras lyckades de också få en mindre investering från Skaraborg Invest – ett lokalt investmentbolag som bland annat ägs av Gothia Innovation, Länsförsäkringar Skaraborg och flera skaraborgska bolag.

– Det var det som gjorde att vi överlevde innan Castle Cats började få intäkter. Vid den tidpunkten hade vi nämligen inga pengar alls kvar. Det är egentligen först nu vi börjat kunna ta ut vettiga löner, säger Dilaram Massimova.

LÄS ÄVEN: Spelutvecklaren Skygoblin rundar av The Journey Down

Flera bolag börsnoterade

Den svenska spelbranschen växer enormt just nu – bolagen blir allt fler, ökar omsättningen och anställer fler människor. De senaste åren har också flera större spelutvecklare, som Paradox Interactive, Starbreeze och THQ Nordic, börsnoterats och snabbt fått se sina marknadsvärden mångdubblas. Spelutveckling, gärna av spel kring virtuell och förstärkt verklighet, anses nämligen vara en glödhet framtidsbransch – med potentiellt skyhöga vinstmarginaler.

Utvecklingen leds dock inte från Göteborg eller Skövde. Bland landets största bolag, både sett till omsättning och antal anställda, finns i dag inte ett enda med bas i Västsverige – trots att regionen har ett stort spelkluster, en lång tradition av spelutveckling och en högskola som varje år samlar runt 40 procent av alla Sveriges studenter i spelutveckling.

Vad som saknas i ekvationen är såväl spelutvecklare, som branschkännare överens om: Kapital.

– Det är betydligt enklare att attrahera kapital i tidigt skede i Stockholmsregionen, där fler investerare med direkt eller indirekt branschfokus har sitt säte. Något vi ser mer av är till exempel framgångsrika spelentreprenörer som återinvesterar sin avkastning i nya spelbolag.

LÄS ÄVEN: Göteborgsspelet hyllas världen över

Saknar branchkunskap

De mer traditionella riskkapitalbolagen och investerarna, som finns i den här regionen, har oftast inte den branschkunskapen och då går man heller inte in med pengar. Det beror inte på ovilja, säger Per-Arne Lundberg, verksamhetsansvarig för The Game Incubator i Skövde.

För att fler lokala spelutvecklare ska blomstra krävs alltså att någon går först – lyckas stort och får ihop en mindre förmögenhet. Västsverige har också redan två, om än mindre, exempel på just den effekten.

Spelet Goat Simulator har till exempel gjort Skövdestudion Coffee Stain Studios till en av regionens största och starkaste spelutvecklare. Förra året landade rörelsevinsten till exempel på 83,5 miljoner kronor – och bolaget har valt att investera en del av överskottet i nya, lokala förmågor. De har bland annat köpt in sig i nystartade Göteborgsstudion Lavapotion och Skövdebolaget Stunlock Studios.

Tog Nintendo till Sverige

Det andra exemplet är Owe Bergsten, som genom sitt distributionsbolag Bergsala Holding i Kungsbacka, tog Nintendo till Sverige på 80-talet. Han äger i dag hälften av både Image & Form och Zoink Studios – båda Göteborgsbolag som utvecklar spel åt bland annat Nintendo.

– Det är innovativa och intressanta bolag som samarbetar nära med varandra och som även tidigare arbetat mot Nintendo. Deras verksamhet ligger nära vår – jag skulle inte investera i något som jag inte har förståelse för och insyn i, säger Owe Bergsten.

Som en av få starka, och branschkunniga, lokala investerare får han också många propåer om att investera i andra spelutvecklare runt om i Västsverige. Owe Bergsten är dock mycket selektiv med var han väljer att gå in.

– Du måste ha förtroende för de som driver bolaget och det måste helst också vara ett bolag som ligger nära Bergsalas verksamhet. Då får vi bäst nytta av varandra. Jag tittar just nu på åtminstone en till investering, men i vad vill jag inte berätta ännu, säger han.

Förutom kapital har Owe Bergsten naturligtvis mycket värdefulla kontakter med Nintendo, att bidra med. Att det, när den japanska speljätten i våras släppte en trailer för sin nya konsol Switch, visades upp scener både från Zoinks och Image & Forms nya spel, är kanske inte en slump.

Växer kraftigt

Rent ekonomiskt har investeringen i åtminstone Image & Form hittills varit lönsam – bolaget har växt kraftigt de senaste åren och avslutade 2016 med en rörelsevinst på 5,4 miljoner kronor. Systerbolaget Zoink har däremot gått med förlust de senaste tre åren.

– Men jag tror nog att även Zoink kommer gå plus i år, säger Owe Bergsten.

Just nu pågår nämligen en hel del i Zoinks kontor på Polstjärnegatan på Lindholmen. I ena delen av lokalen sitter runt 10 personer och utvecklar en färdig version av bolagets nya spel Flipping Death. I den andra delen, bakom glasdörrar, sitter ungefär lika många och finputsar på Fe – ett spel som i vår ska släppas under amerikanska speljätten EA Games projekt EA Originals. Samarbetet går i stort ut på att EA betalar utveckling och marknadsföring av spelet medan intäkterna går till Zoink. En generös gest som av många förklaras med EA:s behov av en lite mjukare och mer sympatisk image.

– På ett spelkonvent för några år sedan såg jag en liten spelutvecklare som hade fått en helt egen monter, under EA:s flagg, och fick massor med uppmärksamhet. Jag tänkte direkt att så vill vi också ha det, säger Klaus Lyngeled, Zoinks vd och grundare.

Han tog kontakt med EA Games, pitchade idén om Fe och fick igenom den.

– Jag har stora förhoppningar på det här spelet. Det är lite lyxigare än alla andra spel vi gjort. Jag är övertygad om att det kommer att bli en succé, detta är ju EA - världens mest krävande förläggare, säger Klaus Lyngeled.

Många inblandade

Han kommer själv på idéerna till spelen, som sedan utvecklas av bland annat manusförfattare, programmerare och grafiker – och han ser inget egenvärde i att skapa storsäljande kassasuccéer.

– Jag vill hellre att vi får fina pris i spelutveckling än att vi blir nästa King. Det bästa vore om vi i framtiden hade så mycket pengar att vi själva kan investera i nästa spelprojekt. Vi behöver inte bli gigantiska, bara gå runt och kunna stå på egna ben. Men det viktigaste är att vi fortsätter vara innovativa, säger Klaus Lyngeled.

Den inställningen delar han med många andra så kallade indie-spelutvecklare, spelutvecklare utan förläggare som marknadsför spelen. Det stora genomslaget för mobilspel och plattformen Steam, där det för en relativt liten summa, går att köpa även plattformsspel – har gjort att det krävs ganska lite pengar för att mindre utvecklare ska gå runt. Samtidigt kan det vara svårare att sticka ut. De flesta spelbolagen runt om i länet består i dag också av mindre kompisgäng som varje år lyckas gå runt med en omsättning på några hundratusen kronor.

– Bolagen i vår region har mycket höga krav på den kreativa höjden – och där ligger vi också i absolut världsklass. En del av de bolagen har inte nödvändigtvis som högsta mål att skapa så framgångsrika kassakor som möjligt, säger Per-Arne Lundberg, verksamhetsansvarig för The Game Incubator.

Försäljningssuccé nästan ett måste

För att ta sig vidare och få råd att utveckla nya, bättre och mer avancerade spel krävs det dock antingen en rejäl försäljningssuccé – eller kapital utifrån. Och det kapitalet är som sagt svårt att hitta i Västsverige.

– I Stockholm är det egentligen en helt annan bransch, med ett helt annat investeringsläge. En massa utländska bolag har börjat investera där – det gör ju att möjligheterna blir fler. Å andra sidan är det säkert billigare att investera i bolag här. Och personalrörligheten är betydligt lägre här – vi har till exempel personer som jobbat här i sju år, det är ganska ovanligt för ett spelbolag. Det ger en annan stabilitet, och har underlättat för oss, säger Klaus Lyngeled.

Han saknar dock en bra utbildning för spelutvecklare i Göteborg. Trots att tågresan mellan Göteborg och Skövde går på mindre än 1,5 timme, är utbytet mellan spelbranschen i de olika städerna litet.

– Om du arbetar med spel i Skövde i dag finns det egentligen ingen anledning att flytta till Göteborg. Allt är bara dyrare och mer svårtillgängligt här – bostäderna, lokalera och lönerna. Det skulle vara bättre med en bra utbildning i Göteborg i också, om vi hade haft något liknande det i Skövde hade vi haft ett helt annat läge, säger han.

Ska utvecklas vidare

I Skövde förbereder sig Dilaram Massimova och Poc App Studio för sitt nästa steg. Från att mest ha kämpat för att överleva, ska bolaget nu utvecklas.

– Vi har ett drömspel som vi tror skulle bli otroligt roligt att göra – men för att kunna utveckla det behöver vi expandera och anställa fler. Nu håller vi därför på att bygga upp en buffert, med intäkterna från Castle Cats, som kan användas för utvecklingen av det nya spelet. Det känns otroligt häftigt att kunna göra det helt själva och inte behöva leta efter investeringar, säger hon.

Fakta: Den svenska spelbranschen

Den svenska spelbranschen består i dag av runt 282 bolag som, förra året totalt omsatte 12,5 miljarder kronor. Runt 50 av de företagen ligger antingen i Göteborg, Skövde, Trollhättan och Alingsås. Branschen har växt kraftigt de senaste åren – fem år tidigare, 2011, fanns det, som en jämförelse, 117 svenska spelutvecklingsbolag, som sammanlagt omsatte runt 2,3 miljarder kronor.

I dag sysselsätter branschen totalt 4 291 heltidsanställda personer i Sverige – runt 2 800 fler än 2011. Männen är fortfarande starkt överrepresenterade i branschen. Totalt är 81 procent av de anställda i de svenska spelbolagen män. Mansdominansen har dock minskat något med åren. När mätningarna startade 2007 var 90 procent av alla anställda hos svenska spelutvecklare män.

Bland de största bolagen nationellt, både sett till omsättning och antal anställda, finns (utan inre ordning) Mojang, King, Dice, Massive Entertainment, Paradox Interactive, Starbreeze, G5 Entertainment, THQ Nordic, Avalanche Studios och Stillfront.

Källa: Spelutvecklarindex 2017, utgiven av branschorganisationen Dataspelsbranschen.

MEST LÄST