Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
PROVA

Ligg på Plus från start - hela innehållet för 1 kr Fri tillgång till all lokaljournalistik.

1/10
ANNONS ▼

Industrin laddar för nästa generations elbilar

I dag rullar 42 000 laddbara bilar på svenska vägar. Men antalet växer snabbt. Under fredagens elbilsmässa i Eriksbergshallen visades flera modeller som ska påskynda omvandlingen av Sveriges bilflotta.

– Jag skulle säga att vi befinner oss i en revolution. 2020 kommer det vara billigare att köpa och köra en elbil än att köpa en konventionell bil, säger besökaren Niclas Grimmer, som även arbetar med att utveckla högvoltskablar för bilindustrin. 


Mässan eCarExpo är Nordens största mässa för elbilar. Det är andra året i rad som mässan hålls i Göteborg.

Syftet är att visa upp det senaste inom elbilar, hybrider, elcyklar och laddutrustning. 


Enligt Niclas Grimmer talar mycket för en snabb ökning av antalet elbilar de närmaste åren. 


– Priset på solcellsel har sjunkit kraftigt. När det inom ett par år kommer vara i princip gratis att köra på el, kan man fråga sig varför man skulle välja ett annat drivmedel.


Niclas Grimmer menar att övergången till eldrivna fordon spelar en centralroll i vår tids ödesfråga: klimatet. 


– Jag tror att mänskligheten måste klara av att skifta över till elbilar, och det måste ske snart. Även om jag gillar bilar så brummar, så kör jag privat en hybrid. Nästa bil blir dock en ren elbil.


I Sverige är antalet rena elbilar är inte mer än drygt 10 000. Det som hittills dragit ner försäljningen är priset och bristen på laddstationer. Exempelvis Tesla S kostar runt en miljon kronor. 

Nya Nissan Leaf presenterades 

Bland mässans höjdpunkter var premiären av andra generations Nissan Leaf.

Den första modellen är tillsammans med Tesla S Sveriges vanligaste rena elbil. Enligt Louise Grimsgård, elbilsansvarig på Nissan, kan den andra generationen rulla betydligt längre. 


– Bilen är utrustad med ett 40 kilowattimmars batteri. I praktiken kommer en laddning räcka uppemot 30 mil, vilket är tio mil längre än den förra Nissan Leaf. 

Med nya modellen tar Nissan de första stegen mot självkörande bilar, berättar Louise Grimgård. 


– Med det nya systemet ProPilot håller bilen automatiskt avståndet till kringliggande bilar under motorvägskärning. Dessutom håller den sig automatiskt inom körfältets linjer.
Louise Grimgård forsätter och säger att de kommande Nissan Leaf-modellerna ska kunna vara helt självkörande 2022.


– I princip ska föraren kunna köra från Paris till Barcelona utan att behöva ingripa en enda gång.


Priset för Nissan Leaf ligger på 375 000 kronor. Det är exklusive den maximala supermiljöbilspremie (40 000 kronor) som Transportstyrelsen betalar till köparen.

Nytt i Nissan Leaf är också en kombinerad accelerations- och bromspedal.


– När man släpper på gaspedalen bromsar bilen in. Det blir mycket bekvämare att köra med den kombinerade pedalen. Givetvis finns det också en vanlig bromspedal.

Även eldrivna retrobilar syntes till 

Det fanns gott om visioner om framtiden på mässgolvet. Men en som hellre blickar bakåt är Michael Richardson, amerikan och vd för företaget E-drive Retro.

Tillsammans med ett antal kollegor i Helsingfors byter han ut bensinmotorer mot elmotorer i klassiska bilar. 


– Vi skapade vårt bolag för att omvandla vackra, tidslösa bilar från 50-, 60- och 70-talen. Bolaget grundades 2015 och hittills har vi byggt om två fordon. Trots elmotorerna vill vi att de ska kännas som de ursprungliga brittiska bilarna, säger han samtidigt som han visar upp en grön MGA Roadster från 1959. 

MEST LÄST