Hårt prövade resenärer. Tågstrulet märks mer under årets varma månader när de flesta banarbeten görs. Västra stambanan, som är under upprustning, är till exempel just nu extra känslig för driftstörningar.
Hårt prövade resenärer. Tågstrulet märks mer under årets varma månader när de flesta banarbeten görs. Västra stambanan, som är under upprustning, är till exempel just nu extra känslig för driftstörningar.

Kaos i tågtrafiken i sommar

Pågående arbeten skapar just nu kaos i den västsvenska tågtrafiken. Under våren och sommaren har ett 40-tal incidenter orsakat ytterligare problem. – Under sommarhalvåret är det extra sårbart, säger Lena Engstedt på Trafikverket.

ANNONS
|

Många tågstörningar beror på planerade banarbeten, men en betydande del orsakas av problem som elfel, nedrivna kontaktledningar, obehöriga på spåren och olyckor.

Mellan april och mitten av juli inträffade ett 40-tal oförutsedda händelser, enligt Trafikverkets störningsrapporter för Västra Götaland och Kungsbacka.

– Många vill åka tåg, så kapacitetsutnyttjandet på anläggningen är väldigt hårt ansträngt. När det väl händer något, oavsett om det är planerat eller oplanerat, får det därför väldigt stora konsekvenser, mer än för tio-femton år sedan, säger Lena Engstedt, tjänsteförrättande chef för trafikledning på Trafikverket.

Även mindre fel blir påtagliga när spår stängs av helt vid reparationsarbetet. Många fel tar också lång tid att åtgärda.

ANNONS

– Ibland kan det gå på fem-tio minuter. Men ett komplicerat kontaktledningsfel, till exempel, tar längre tid. Det beror också på var det inträffat och beroende på hur elnätet ser ut, om vi kan begränsa arbetet eller om ett större område påverkas.

Här är några exempel på typiska störningar:

Ett brofel i Trollhättan den 8 juli orsakade två inställda tågavgångar i båda riktningarna på sträckan Göteborg-Vänersborg. Resenärerna hänvisades till bussar. Felet åtgärdades inom en halvtimme.

Den 12 juli försenades ett västtåg på sträckan Göteborg -Vänersborg 15 minuter på grund av att en person befann sig på spåret.

Senaste lokala störningen i tågtrafiken inträffade i går vid lunchtid, då ett elfel inträffade på järnvägsbron mellan Vänersborg och Öxnered. Elfelet orsakade tågförseningar på upptill en timme och inställda tåg ersattes med buss.

Tågstrulet märks mer under årets varma månader när de flesta banarbeten görs. Västra stambanan, som är under upprustning, är till exempel just nu extra känslig för driftstörningar.

– Väldigt många arbeten kan inte utföras vintertid. Sårbarheten ökar när vi stänger av ännu mer kapacitet för att genomföra banarbeten. Det gör att när något ytterligare sker blir det större konsekvenser, säger Lena Engstedt.

Nio av tio persontåg i Sverige kommer fram i tid, enligt Trafikverkets statistik. Däremot ser det inte lika bra ut när lokaltågen plockas bort ur statistiken – drygt var femte långdistanståg är försenat, visar siffror från tågstatistik.se, enligt SVT.

ANNONS

Sträckan Stockholm-Göteborg är särskilt hårt drabbad. Hittills i juli har endast 35 procent av tågen där kommit fram i tid.

ANNONS