Ordagrant säger ett nytt lagförslag att "det skall bli straffbart att ta emot och skrota uttjänta bilar. All skrotning skall ske på autoriserade verkstäder. Den registrerade ägaren blir betalningsskyldig vid flyttning av övergivna fordon och kommunerna ges rätt att flytta fordon".
Ordagrant säger ett nytt lagförslag att "det skall bli straffbart att ta emot och skrota uttjänta bilar. All skrotning skall ske på autoriserade verkstäder. Den registrerade ägaren blir betalningsskyldig vid flyttning av övergivna fordon och kommunerna ges rätt att flytta fordon".

Meka med bilen kan bli olagligt

Det är främst veteranbilsentusiaster som motsätter sig förslaget, som befaras sätta käppar i hjulet för deras hobby. Hans Wråde, sektionschef på Naturvårdsverket ger lugnande besked. – Vi vill absolut inte att detta skall drabba privata bilentusiaster. Det vi vill åt är ju de illegala bilskrotarna som bedriver bedriver någon form av vinstverksamhet.

ANNONS
|

Hans Wråde kan dock inte garantera att det inte blir problem, eftersom det är regeringen och inte Naturvårdsverket som skall genomföra lagändringen.

Målet med förslaget som Naturvårdsverket lade till regeringen för ungefär ett år sedan är att komma till rätta med den miljöskadliga illegala bilskrotningen, men nu strömmar alltså protesterna in.

Sätta tak

Motorhistoriska Riksförbundet, MHRF, skriver bland annat på sin hemsida att "bland åtgärderna finns förslag som i värsta fall skulle kunna innebära att det kan bli brottsligt att ta emot och demontera en bil för att kunna återanvända reservdelar".

– Det är absolut inte vårt syfte, och jag tror inte att det skall vara några problem att lösa det rent lagtekninskt, säger Hans Wråde.

ANNONS

Förslaget handlar om att sätta ett tak på hur många bilar en privatperson får äga.

– Säg att gränsen blir tio eller tjugo bilar per person. Skulle någon äga fler är planen att man skall kunna få dispens, säger Wråde.

Som det ser ut nu har kommunerna tillsynsansvar för skrotningsverksamhet. Hur det sköts varierar från kommun till kommun, men med de nya riktlinjerna som lagförslaget innebär kommer kommunernas tillsynsarbete förenklas, tror Hans Wråde.

Ännu oklart

Det är ännu oklart när förslaget kan bli verklighet.

– Jag pratade med en handläggare på Miljödepartementet i veckan och hon kunde inte säga när det är klart, så det lär väl dröja ett tag till, säger Hans Wråde.

Motståndarna till förslaget har samlat 9420 underskrifter på webben, och facebooksidan STOPPA skrotningsberedningens förslag genast har över 14 500 medlemmar.

Ordagrant säger förslaget att "det skall bli straffbart att ta emot och skrota uttjänta bilar. All skrotning skall ske på autoriserade verkstäder. Den registrerade ägaren blir betalningsskyldig vid flyttning av övergivna fordon och kommunerna ges rätt att flytta fordon".

Sedan är det alltså upp till regeringen att komma fram till ett lämpligt sätt att skilja illegala bilskrotar från hobbymekare.

ANNONS