Nu flyter ryska kärnkraftverket förbi västkusten

En pråm i ungefär samma storlek som en Finlandsfärja åker under lördagen förbi den svenska västkusten på sin resa till Murmansk. Lasten består av ett mobilt kärnkraftverk.

ANNONS
|

Det ryska kärnkraftverket Akademik Lomonosov har väckt uppmärksamhet sedan dess resa startade den 28 april i Sankt Petersburg. Det bogseras på en pråm som har lastats med två mindre kärnreaktorer och har på sin resa runt den svenska och danska kusten nått tidningsrubriker för varje ny kustremsa.

Nu har Akademik Lomonosov nått västkusten, som det kommer att passera under lördagen, för att sedan ta sig vidare ut via Skagerrak med Murmansk som destination.

Strålsäkerhetsmyndigheten följer reaktorns färd

Från Strålsäkerhetsmyndigheten, som har ett samlat ansvar inom områdena strålskydd, kärnsäkerhet och nukleär icke-spridning, följer man pråmen noggrant på dess färd.

– Det som min kollega Helmuth Zika har sagt tidigare är att vi följer den och har kontakt med övriga nordiska systermyndigheter och löpande dialog med övriga berörda myndigheter, säger Caroline Falkengren, pressansvarig på Strålsäkerhetsmyndigheten.

ANNONS

Caroline Falkengren påpekar dock att de inte ser en radiologisk risk med transporten.

– Det som Ryssland har sagt är att de transporterar den utan kärnbränsle. Istället ska de ladda den i Murmansk och testköra där, säger hon.

Läs också: Flytande kärnkraftverk passerar Östersjön

Har kallats för ett flytande Tjernobyl

Akademik Lomonosov har i tidigare rapporteringar kallats för ett flytande Tjernobyl och projektet möttes under förra året av kritik från Greenpeace som skickade ett brev till regeringen där man uppmanade myndigheterna att försöka förhindra transporten.

– Då var det sagt från ryskt håll att man skulle ladda och testköra den här transporten från Sankt Petersburg. Efter det har då Ryssland rapporterat att de inte testkör den innan de är i Murmansk, säger Caroline Falkengren.

Greenpeace är dock fortsatt oroade över projektet och följer nu Akademik Lomonosov med ribbåtar och segelfartyget Beluga II.

Framförallt är det när transporten har nått Murmansk och har laddats som de ser risker. Då ska den nämligen färdas till Rysslands nordöstra kust.

– Det är ändå en väldigt lång sträcka. Det är hela norra hela ishavet, säger Rolf Lindahl, ansvarig för kärnkraftsfrågor på Greenpeace i Sverige.

Vill att projektet stoppas

Greenpeace vill att projektet stoppas och menar att det finns stora risker med introduktionen av en flytande kärnkraftsreaktor i Arktis.

ANNONS

– Det är inte en bra miljö för kärnkraft vare sig det är flytande eller på land. Det är en känslig miljö där det inte finns så mycket levnadsmöjligheter. Om den miljön påverkas på något sätt kan det störa flera arters möjligheter att överleva, säger Rolf Lindahl.

Han påpekar också att det är en ökad risk att ha reaktorn flytande med tanke på is och stormar. Den avlägsna positionen gör det också svårt att hantera om en olycka skulle inträffa menar han.

– Det vi kräver är att Rosatom (red. det ryska bolaget som ansvarar för tillverkning och transport) gör en full miljökonsekvensbeskrivning för hur man ska hantera eventuella olyckor och de risker som finns där.

Akademik Lomonosov förväntas ha laddats i Murmansk och nått sitt slutmål nästa år.

Fakta: Akademik Lomonosov

TT

Akademik Lemonosov består av en pråm i ungefär samma storlek som en Finlandsfärja, som utrustats med två mindre kärnreaktorer.

Den är tillverkad i Sankt Petersburg av det ryska företaget Rosatom och bogseras nu till Murmansk, där den ska förses med kärnbränsle. Sedan är planen att bogsera den 6 000 kilometer vidare till Pevek i nordöstra Ryssland.

Reaktorerna kan generera upp till 70 megawatt, vilket kan jämföras med cirka 3 000 megawatt på Forsmark 3 (termisk effekt).

Enligt Rosatom kommer Akademik Lemonosov att användas för att förse industrier, hamnstäder och oljeriggar med ström.

Källor: www.rosatom.ru och Strålsäkerhetsmyndigheten

ANNONS