Stora telefoniproblem på vårdcentraler

Alla vårdcentraler som tillhör Närhälsan fick under måndagsförmiddagen problem med telefonin. Problemet kvarstod länge, och klockan åtta på tisdagsmorgonen ska felet vara åtgärdat.

ANNONS
|

Det är Närhälsans telefonsystem "Call me" som problemen rör. Det är det systemet som gör att man kan knappa in sitt nummer för att sedan bli uppringd.

– Det är i grunden Tele2:s telefonproblem som orsakat detta. Leverantören håller på att felsöka, säger Lena Lundberg.

Problemen har hållit på sedan måndagsförmiddagen och Lena Lundberg, kommunikationschef på Närhälsan, har ingen prognos för när telefonerna ska fungera normalt igen.

Hur ska man göra om man behöver komma i kontakt med vårdcentralen?

– Man kan gå in på vår hemsida, narhalsan.se, och på de flesta av våra enheter kan man välja "boka uppringningstid". Det är ett sätt att runda "Call me" och det ska fungera. Vi håller på att se till att alla enheter ska få den här funktionen, säger Lena Lundberg på måndagseftermiddagen.

ANNONS

Hon säger även att man kan gå in via 1177 Mina vårdkontakters e-tjänster.

Alternativ lösning

TTELA sökte på måndagskvällen Tele2 utan resultat, men på deras hemsida framgick att problemen fortfarande inte var åtgärdade och att underleverantören höll på att felsöka. Man skriver också att man håller på att testa en alternativ lösning som gett positiv effekt för en del drabbade.

Även Åklagarmyndigheten, Swedavia och flera kommuner och landsting drabbas av de telefoniproblem som uppstått hos teleoperatören Tele2.

Några kommuner och landsting har gått upp i stabsläge.

Orsaken är ett fel som uppstått hos en av Tele2:s underleverantörer.

– Vi har en väldigt god och nära dialog med underleverantören och har nu identifierat en alternativ lösning som vi ser kan ge oss en fungerande väg framåt, säger Louise Ekman, press- och pr-ansvarig hos Tele2.

Men hon kan inte ge någon prognos för när felen ska kunna vara åtgärdade.

Hon kan inte gå in i detalj på vilka myndigheter och organisationer som drabbats.

– Det här ett fel som har drabbat vissa av våra företagskunder över hela landet, bland annat några kommuner och vissa landsting, säger Louise Ekman.

Problemen är av varierande karaktär hos olika Tele2-kunder.

Hos Swedavia slutade in- och utgående telefoni att fungera på morgonen, berättar presschef Hans Uhrus. De som vill komma i kontakt med Swedavia uppmanas att mejla.

ANNONS

Swedavias mobiltelefoner fungerar också.

– Vår flygverksamhet fungerar helt och hållet som vanligt, säger Hans Uhrus.

Åklagarmyndigheten hör också till de drabbade, men där fungerar direkt- och gruppnummer, däremot går det inte att ringa till växeln.

– Det är inte något jättestort problem. Vi kan ringa ut och det fungerar också att ringa internt, säger kommunikationsdirektör Karin Rosander.

Många landsting, regioner och kommuner har också drabbats.

Ett av de drabbade landstingen är Region Kronoberg, som gått upp i stabsläge, rapporterar P4 Kronoberg. Stabsläge innebär att ledning eller nyckelfunktioner samlas och utvärderar läget. Även Västerås stad har gått upp i stabsläge på grund av telefoniproblem, liksom Landstinget Dalarna, rapporterar SVT.

Andra drabbade kommuner är till exempel Sotenäs, Munkedal, Tanum, Lysekil, Sala, Laxå, Örebro, Askersund och Södertälje. Också Region Östergötland och Landstinget Sörmland har problem, enligt lokala medier.

På tisdagsmorgonen vid klockan åtta meddelande Västra Götalandsregionen via mejl att den tidigare störningen i deras telefonsystem Call-me nu är löst och det går att komma fram till deras verksamhet som vanligt igen.

ANNONS