Kämpigt. Nya lagkrav ställer till med problem.
Kämpigt. Nya lagkrav ställer till med problem.

Svårt att locka sopåkare till sommaren

Krav på speciellt certifikat ställer till det för sopåkarna. Det är därför numer svårare att fixa sommarvikarier till sopbilarna än tidigare år.

ANNONS
|

Nya lagkrav från i år kräver att man har ett yrkeskompetensbevis, YKB, för att köra sopbil. Det krävs även att man har C-körkort för att få framföra fordonet. Och det har ställt till med problem för TTELA:s kommuner när de har sökt sommarpersonal.

– Det har varit krångligare i år. Jag fick hjälp av Arbetsförmedlingen i sökandet efter chaufförer med rätt kompetens. Sedan är det bara att hålla tummarna att semestervikarierna inte blir sjuka, säger Stefan Bohman, arbetsledare på Trollhättan Energi.

Även i Mellerud har det varit svårare i jakten på sommarvikarier. Där har man fått kompromissa och flytta på semestrar för att lösa sommarschemat.

ANNONS

– Ja, vi har jobbat mycket mer aktivt med att hitta vikarier. Många tycker inte att det är värt att gå utbildningen eftersom det kostar pengar, förklarar Mats Berlin, divisionschef för fastighetsrenhållning vid Ragn-Sells, som sköter soprenhållningen i Mellerud.

I Vänersborg har de haft tur med ungdomarna i bandy- och hockeylagen som har ställt upp. 18-åringarna har inte kört fordonen, utan jobbat på positionen bak på bilen och hämtat upp soporna. Vidare har kommunen lyckats få in vikarier med behörig kompetens för att köra bilarna.

– Det har fungerat jättebra med ungdomarna, säger Niclas Janflod, arbetsledare på renhållningsverket i Vänersborgs kommun.

I Lilla Edets kommun har man löst sommaren genom att flytta runt på ordinarie personal mellan sopbilarna och personalen på återvinningscentralen Göta. För att bevaka återvinningscentralen krävs nämligen varken C-körkort eller YKB. Så kommunen har tagit in en vikarie för att övervaka återvinningscentralen, och flyttat över ordinarie personal, som alla har C-körkort och YKB, till att köra sopbilarna i stället.

– Det blir även en bättre arbetsmiljö om man cirkulerar mellan bilarna. Jag är jättenöjd, säger Ulrik Nyström, enhetschef på avfall och kundtjänst i Lilla Edet.

Bristen på förare påverkar även tömningen av återvinningsstationerna för FTI, Förpacknings- och tidningsinsamlingen, i Göteborgsområdet, vilket kan påverka tömningen i Trollhättan och Vänersborg. Göteborg, Orust och Tjörn är värst drabbade. Varför det ser ut så är oklart, men man tror att åkarna tar andra jobb när det byggs så mycket i området.

ANNONS

Detta kan påverka tömningen av stationerna i Trollhättan och Vänersborg, då entreprenörerna nu hjälps åt med körningarna i de olika kommunerna i länet. Vissa stationer riskerar att tömmas mer sällan eller senare än normalt.

– Det kan ha en viss påverkan även i andra områden, eftersom de förare vi nu har hjälper varandra. Vi jobbar jättehårt med detta, skräpet som nu ligger ute kommer vi ta bort, säger Magnus Örnborg, regionchef på FTI.

ANNONS