Tandläkare felbehandlade hundratals patienter

Flera hundra personer har anmält en tandläkare i Fyrbodal för patientskador och felbehandlingar, uppger P4 Väst.

ANNONS
|

P4 Väst har tagit del av ett omfattande material bestående av anmälningar, journaler och beslut från försäkringsbolag. I dessa dokument står det om tänder som trillat ut, om tänder som efter behandlingsskador måste dras ut samt om dåliga rotfyllningar.

I decennier har tandläkaren arbetat i Fyrbodal och i mitten av 2000-talet anslöt han sig till Praktikertjänst, tandvårdssveriges största privata koncern. Första gången det slogs larm av personalen till just Praktikertjänst var 2013. Tandläkaren missbrukade och det försvann läkarsprit och narkotikaklassad medicin på kliniken, uppger P4 Väst.

Praktikertjänst upprättade efter detta en handlingsplan. Trots det kända missbruket upptäcktes inte bristerna i vården.

ANNONS

– Vårdkvaliteten var vi inte inne i direkt på det sättet, utan det som var viktigast för oss att se var om den här personen verkligen hade problem, säger Ann-Chriztine Ericsson, affärsområdeschef för tandvård på Praktikertjänst till P4 Väst.

När ni får indikationer om att en tandläkare har den här typen av problem, hur kunde ni då inte titta på behandlingarna och vårdkvaliteten?

– Vi tittar självklart på vårdkvaliteten, men det beror lite på vilka indikationer vi får. Är det att en person har personliga problem, alkoholproblem eller annat, ja då fokuserar vi på det. Hade vi vetat eller sett eller anat att det var så stort som det verkligen var, då hade vi kanske vidtagit åtgärder.

Du säger att ni inte förstod hur illa situationen var. Hur illa var situationen för patienterna?

– Det är hypotetiskt. Nu ser vi ju efterförloppet. Det var inte bra alls, kan vi ju konstatera så här i efterhand. Det var inte bra alls, det är bara att erkänna, säger Ann-Chriztine Ericsson till P4 Väst.

En anmälan till Inspektionen för vård och omsorg (Ivo) lämnades in av Praktikertjänst som öppnade en utredning på försommaren 2013. De granskade heller inte den behandling som patienterna fått.

ANNONS

– Med den information vi fått från berörda parter, den plan... de åtgärder vi hade vidtagit. Så tycker jag vid den tidpunkten att vi fattade ett korrekt beslut, säger Karin Fagerberg avdelningschef på Ivo sydväst i Göteborg till P4 Väst.

Även om konsekvenserna blev att patienterna fick dålig vård?

– Jag kan bara beklaga att patienterna råkat illa ut. Det gör jag verkligen.

Tandläkaren som uppger att han gått i pension har flera gånger kontaktas men har hela tiden avböjt att medverka.

Ett 15 tal för detta patienter till tandläkaren har varit i kontakt med P4 Väst. Förutom det uppenbara psykiska och fysiska lidandet har många också drabbats hårt ekonomiskt.

En av dessa är Kent Larsson som är besviken på att tandläkaren inte stoppades i tid.

– Jag har känt mig väldigt kränkt och väldigt felbehandlad. Och varför jag skulle få det så – och alla andra – det förstår jag inte. Att ingen stoppade honom att ingen satte stopp. Jag kunde ha gått till en slaktare lika gärna och fått ungefär samma resultat, säger han till P4 Väst.

Inspektionen för vård och omsorg har öppnat ett nytt ärende om tandläkaren. Utredningen kommer att handla om behandlingar utförda av honom och de skador patienterna fått. I ett yttrande till Ivo skriver tandläkaren att:

ANNONS

"Jag har under alla år verkat med grundtanken om att empati och omtanke om patienter och personal har varit min ledstjärna."

Enligt P4 Väst är ärendet ännu inte avslutat och enligt socialstyrelsen har tandläkaren fortfarande kvar sin legitimation.

ANNONS