Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
PROVA

Ligg på Plus från start - hela innehållet för 1 kr Fri tillgång till all lokaljournalistik.

"Tidsstyrda taxor gynnar dem som tjänar mest"

Tidsdifferentierade taxor finns för pensionärer. Men för alla har de negativa effekterna stoppat dem.

Ulrika Frick, MP-ordförande i regionens kollektivtrafiknämnd, säger att ett mera allmänt införande har diskuterats.
- Men det finns nackdelar, som att man gynnar de som har möjlighet att flytta sin arbetstid, vilket ofta är de som tjänar mycket, säger hon.

Ulrika Frick påpekar att det inte finns något samband mellan zonindelning och differentierade priser.
- Prissättningen kan utformas oberoende av vilken zonindelning som väljs. Det är två olika saker.

Hon avvisar heller inte de idéer som framförs av konsulten Torbjörn Eriksson om att dra in hållplatser och omvandla bussystemet för snabbare framkomlighet.
- Det finns med i dokumentet som diskuterar stadstrafiken i Göteborg, Mölndal och Partille 2035.

Konsultens prognos för de framtida skattebidragen till kollektivtrafiken – en ökning till 13 miljarder 2030 – känner hon dock inte igen.

- Det är väldigt svårt för mig att kommentera, utan att veta vad han baserar det på. Regionbidraget ökar men det gör biljettintäkterna också, eftersom vi bygger ut trafiken för att fler ska åka med oss.

Läs också trafikkonsulten Torbjörn Erikssons recept för Västtrafik: "Ta bort hållplatser och höj priset"

Ulrika Frick vänder sig mot att se pengarna till kollektivtrafiken som enbart en kostnad.
- Varje satsad krona till kollektivtrafiken ger pengar tillbaka till samhället. Vi har genomfört en jätteomläggning med indragningar av olönsamma linjer och omläggning till anropsstyrd trafik. Det är inte så att vi vräker ut pengar och kör trafik där det inte finns underlag. Vi är i en väldigt stor utbyggnadsfas, särskilt i Göteborgsområdet, och det tar kanske tre år innan människor har hittat de nya linjerna och börjat åka.

Du håller inte med om att sjukvården har en hårdare kostnadspress än kollektivtrafiken?
- Det kanske skrivs mer om det men i verkligheten upplever jag att vi jobbar minst lika hårt med att få ut effekt av varje satsad krona till kollektivtrafiken. Och vi tillför ju också mer pengar till sjukvården, säger Ulrika Frick.

MEST LÄST