Svensk Gripeninsats i eftermiddag

ANNONS
|

De svenska Gripen-planen i Libyen-insatsen kan komma att göra sitt första uppdrag i eftermiddag.

- Vi planerar nu att få upp planen i dag på eftermiddagen, säger den svenska styrkans chef Stefan Wilson till TT på Sigonella-basen på Sicilien.

Enligt Wilson ingår flygningen i uppdraget att upprätthålla flygförbudszonen över Libyen.

Insatsen försenades av att det inte fanns rätt typ av drivmedel för Gripenplanen på Sigonella-flygbasen på Sicilien. Men enligt Wilson är problemet med att få fram rätt bränsle till Gripenplanen på kort sikt "i princip" löst. En drivmedelsleverans ska vara på väg. Det är dock ännu inte klart hur drivmedelsförsörjningen ska klaras på lång sikt.

- Vi jobbar jättehårt med drivmedelsfrågan. Vi går ganska hårt åt leverantörerna för att få fram det vi behöver, säger Wilson.

Han tycker inte att det är något stort missöde att man inte i förväg kontrollerade vilket bränsle som fanns, utan påpekar att allt har gått väldigt snabbt och att det första Gripenplanen var på plats på Sicilien mindre än 23 timmar efter riksdagens beslut.

ANNONS

Det område som de svenska planen kommer att övervaka motsvarar ungefär Sveriges storlek, enligt flygvapeninspektören Anders Silwer. Vid varje enskilt uppdrag kommer piloterna att operera över ett område av Götalands storlek. Han tror inte riskerna för att råka ut för fientligt flyg eller helikoptrar är stora.

- Gaddafis flygplan, de som finns tillgängliga, står på marken sedan länge, sade Anders Silwer under försvarets pressträff i Stockholm i dag.

För att bekämpa fientligt flyg är Gripenplanen bestyckade med två typer av robotar samt automatkanoner. Om de skulle bli angripna från marken ska bomber av typ GBU 12/49 användas.

- Det är precisionsbomber som styrs med laser mot målet av piloten. De är mer precisa än robotar, säger Silwer.

I debatten har det framskymtat att bomberna skulle vara sämre för markangrepp än robotar, men Silwer menar att det kan vara precis tvärtom.

- När en robot avfyrats kan du inte ändra dess bana. Men en bomb styr du hela vägen själv, säger han.
- Fast jag tror sannolikheten för att vi kommer att behöva använda dem är mycket liten.

Major Roger Möller är pilot på lufttankningsplanet som ska delta i det uppdrag med två Gripenplan som planeras under torsdagen.

- Det blir första gången vi är ute rent operativt, säger han.

Han berättar att flygvapnet haft lufttankningsförmåga de senaste tio åren, men aldrig använt den i en internationell operation. Lufttankning kan utföras upp till en höjd på 25 000 fot och sker i fart på runt 400 kilometer i timmen. Några större risker ser inte Möller framför sig.

- Risken består i att man inte får till själva tankningen eller att det tar lång tid, säger Möller, som berättar att det ibland kan vara knepigt för stridsflygplanets pilot att fånga in tankningsslangen som kan fara runt i vinden.
ANNONS