De svenska Gripen-planen i Libyen-insatsen kan komma att göra sitt första uppdrag i eftermiddag.
Enligt Wilson ingår flygningen i uppdraget att upprätthålla flygförbudszonen över Libyen.
Insatsen försenades av att det inte fanns rätt typ av drivmedel för Gripenplanen på Sigonella-flygbasen på Sicilien. Men enligt Wilson är problemet med att få fram rätt bränsle till Gripenplanen på kort sikt "i princip" löst. En drivmedelsleverans ska vara på väg. Det är dock ännu inte klart hur drivmedelsförsörjningen ska klaras på lång sikt.
Han tycker inte att det är något stort missöde att man inte i förväg kontrollerade vilket bränsle som fanns, utan påpekar att allt har gått väldigt snabbt och att det första Gripenplanen var på plats på Sicilien mindre än 23 timmar efter riksdagens beslut.
Det område som de svenska planen kommer att övervaka motsvarar ungefär Sveriges storlek, enligt flygvapeninspektören Anders Silwer. Vid varje enskilt uppdrag kommer piloterna att operera över ett område av Götalands storlek. Han tror inte riskerna för att råka ut för fientligt flyg eller helikoptrar är stora.
För att bekämpa fientligt flyg är Gripenplanen bestyckade med två typer av robotar samt automatkanoner. Om de skulle bli angripna från marken ska bomber av typ GBU 12/49 användas.
I debatten har det framskymtat att bomberna skulle vara sämre för markangrepp än robotar, men Silwer menar att det kan vara precis tvärtom.
Major Roger Möller är pilot på lufttankningsplanet som ska delta i det uppdrag med två Gripenplan som planeras under torsdagen.
Han berättar att flygvapnet haft lufttankningsförmåga de senaste tio åren, men aldrig använt den i en internationell operation. Lufttankning kan utföras upp till en höjd på 25 000 fot och sker i fart på runt 400 kilometer i timmen. Några större risker ser inte Möller framför sig.