Siffrorna som Motormännen tagit fram kommer från polisens egen statistik. Trenden med färre antal trafikpoliser har pågått under många år.
- Men det händer inget, säger Carl Zeidlitz, trafiksäkerhetsansvarig på Motormännens riksförbund.
En del av polisens förklaring är att alla patruller i yttre tjänst ska genomföra kontroller, men sedan 2010 har antalet nykterhetskontroller minskat från 2698010 till 940884 förra året, enligt organisationen. Så den förklaringen köper inte Carl Zeidlitz.
Det satsas även en del på hastighetskameror för att göra trafiken säkrare, och de räddar liv, säger han.
- Men de byggs inte för att kontrollera farliga omkörningar, folk som kör utan körkort eller med droger.
De som är kvar som rena trafikpoliser kontrollerar nästan enbart den tunga, kommersiella trafiken som kör- och vilotider, kontroll av lastvikter och lastsäkring.
Trafikpolisen behöver komma tillbaka som en naturlig del i trafikmiljön för allas säkerhet, och deras status måste höjas, enligt Motormännen. En del handlar om löner.
- Jag lägger mig inte i den debatten men kan konstatera att det är skrämmande låga löner inom polisyrket, säger Carl Zeidlitz som hoppas att valåret för med sig mer konkreta satsningar på yrkesgruppen.
Fakta: Nykterhetskontroller
Antal utförda nykterhetskontroller 2010–2017
2010: 2698010
2011: 2739500
2012: 2440265
2013: 2243368
2014: 2005909
2015: 1410162
2016: 1056280
2017: 940884
Källa: Motormännen