Centern inspireras av Macron

Centerpartiet ser Socialdemokraterna och Sverigedemokraterna som huvudmotståndare i valet och hoppas ta väljare både över blockgränsen och inom Alliansen. Valparollen är "Framåt" med en blinkning till den franske presidenten Emmanuel Macrons kampanj En marche.

ANNONS
|

- Vi tror inte att vi är några nya En marche, men det är ingen dålig inspirationskälla, säger C:s partisekreterare Michael Arthursson.

- Det finns ett antal exempel att inspireras av, säger han och nämner även förre USA-presidenten Barack Obamas kampanj 2012, som hade temat "Forward".

ANNONS

Snart kommer valaffischer och valbudskap från Centern att synas i olika kanaler. Partiet satsar 70 miljoner kronor på sin valbudget, vilket är ungefär lika mycket som i valet 2014. Ungefär hälften av budgeten går till reklam.

Partiet kommer att satsa mer på att annonsera digitalt och vara ännu mer aktivt på sociala medier än under tidigare valrörelser.

Siktet är inställt på S och SD och valbudskapet är att det behövs ett maktskifte för att klara integrationen, växande vårdköer, ökande otrygghet, utsläpp och för att hela landet ska få leva.

Partiet ser potentiella väljare på flera håll, inte minst kvinnor i storstad.

- Vi har större möjligheter att ta väljare över blockgränsen än på många val. Vi har redan sett en överströmning, främst från Miljöpartiet, under mandatperioden, säger Arthursson.

- Sedan vet vi att det finns många Alliansväljare som kan tänka sig flera Allianspartier, men det är ju inte vårt viktigaste mål att röra om där.

ANNONS
TT
ANNONS