Den hårda kampen om väljarna är här

Partierna laddar för en rekordkort och intensiv valrörelse. En hård kamp om alla osäkra väljare startar nu.

ANNONS
|

- Det här valet kommer nog att slå alla rekord när det gäller intensitet och omfattning vad gäller medieframträdanden, säger Tommy Möller, professor i statsvetenskap vid Stockholms universitet.

Den intensiva tiden ökar också risken för att partiföreträdarna levererar oönskade och ogenomtänkta formuleringar, bedömer han.

Tempot blir högt, eftersom valrörelsen är kortare än tidigare. Val hålls numera den andra i stället för tredje söndagen i september. Samtidigt arrangerar fler medier partiledardebatter och utfrågningar. Även kvällstidningarna Expressen och Aftonbladet har sedan 2014 egna direktsända partiledardebatter.

ANNONS

Växlar upp

Att partierna nu växlar upp efter en kort semester har märkts under de senaste dagarna, då till exempel Centern haft valkonvent och socialdemokrater knackat dörr. Bland dörrknackarna fanns förre inrikesministern Anders Ygeman (S).

- Ofta får man bra, trevliga samtal med folk, säger han.

I Farsta i södra Stockholm mötte Ygeman småbarnspappan Daniel Salinas, 34, som tyckte att dörrknackning känns lite gammelmodigt.

- Men det är bra att ni syns så här, sade han.

Även andra partier kan komma att knacka på din dörr. Till exempel drar Moderaterna i gång en nationell kampanj den 21 augusti. Liberalerna har som mål att genomföra 500000 väljarsamtal, bland annat genom dörrknackning, och har ännu inte nått 100000.

Arrangerar festival

Andra är däremot tveksamma till metoden.

- Det är helt enkelt mer effektivt att göra det via telefon, säger Vänsterpartiets kommunikationschef Marie Antman.

ANNONS

Att arrangera gatufestival är ett av flera andra sätt för V att träffa väjare. Även Sverigedemokraterna arrangerar festival: sin "sommarfestival" i Sölvesborg. SD tror inte på dörrknackning.

- Jag tror att svenskar i dag inte öppnar dörren för okända personer, säger SD:s kommunikationschef Joakim Wallerstein.

Däremot satsar SD-ledaren Jimmie Åkesson på en annan gammaldags metod – han inleder om en vecka en turné med omkring hundra traditionella torgmöten.

Sparar på krutet

Snart börjar också valaffischerna synas på gator och torg. I Stockholm startar affischeringen den 11 augusti. Politisk reklam i tv kommer att börja synas i TV4 någon vecka senare. Bland andra SD och Centern har köpt sändningstid.

Valrörelsens slutspurt inleds omkring två veckor före valdagen. Då lägger partierna i ytterligare en växel för att vinna de många väljare som bestämmer sig i sista stund.

- I senaste valet såg vi att våra väljare bestämde sig sent, säger C:s kommunikationschef Ola Spännar.

ANNONS

Det kan bland annat bero på att de livesända partiledardebatterna ligger i slutet av valrörelsen. TV4, SVT och Sveriges Radio sänder sina partiledardebatter och dueller mellan statsministerrivalerna under de två sista veckorna fram till valdagen den 9 september.

Stort hemlighetsmakeri

De stora partierna, S och M, är också noga med att inte släppa sina valmanifest för tidigt. De väntar på rätt tillfälle för störst genomslag. Hemlighetsmakeriet är stort.

- Partierna är duktiga på att blockera varandra, man kallar det för att lägga stoppbollar. Om ett parti kommer med ett utspel och lägger fram ett förslag försöker man hitta någon rapport, eller forskning, som visar att det inte stämmer, genom att på så vis förhindra att det blir en stor nyhet, säger statsvetarprofessorn Tommy Möller.

I sociala medier pågår ständigt partipolitiska kampanjer.

- Vi bedriver våra sociala mediekanaler redaktionellt. Vi uppdaterar väldigt ofta, det är inte så mycket kampanjsaker, utan kommentarer på nyhetsartiklar. Vi producerar vårt eget nyhetsmaterial, säger SD:s kommunikationschef Joakim Wallerstein.

ANNONS

Enligt Tommy Möller blir partierna allt bättre på att använda sig av sociala medier, både vad gäller att rikta budskap mot särskilda grupper men också på att smutskasta politiska motståndare.

TT

Fakta: Urval från händelser i valrörelsen

7/8

Partiledare börjar frågas ut i SR:s P4 Extra

8/8

Liberalernas Jan Björklund sommartalar i Stockholm

Equmeniakyrkans Vårgårdamöte inleder partiledarutfrågningar

10/8

Moderatledaren Ulf Kristersson har valmöte i Malmö

11/8

SD-ledaren Jimmie Åkesson sommartalar på SD.s sommarfestival i Sölvesborg

Moderaterna har valupptakt i flera län. Partiledaren Ulf Kristersson deltar i Stockholm och Linköping

12/8

Statsminister Stefan Löfven (S) sommartalar i Norrtälje

13/8

Partiledarutfrågningar börjar i SR:s P1 Morgon

Partiledarintervjuer börjar i SR:s Morgonpasset i P3

14/8

Expressen TV/ DI TVs arrangerar direktsänd partiledardebatt i Göteborg

16/8

Utlandsröstningen börjar

SVT:s partiledarutfrågning börjar med KD-ledaren Ebba Busch Thor

19/8

SVT frågar ut MP:s språkrör

21/8

SVT frågar ut statsminister Stefan Löfven

22/8

Förtidsröstningen inleds

23/8

SVT frågar ut Vänsterpartiets ledare Jonas Sjöstedt

24/8

Statsminister Stefan Löfven (S) frågas ut på Vårgårdamöte

26/8

C-ledaren Annie Lööf frågas ut i SVT

V-ledaren Jonas Sjöstedt sommartalar

27/8

Aftonbladet TV arrangerar livesänd partiledardebatt

28/8

L-ledaren Jan Björklund frågas ut i SVT.

29/8

SR:s partiledardebatt i P1

30/8

M-ledaren Ulf Kristersson frågas ut i SVT.

31/8

Debattduell mellan Löfven och Kristersson i SVT.

2/9

SD-ledaren Jimmie Åkesson frågas ut i SVT

Debattduell i SR:s P1 mellan Löfven och Kristersson

3/9

TV4:s partiledarutfrågning del 1 med Stefan Löfven (S), Ulf Kristersson (M), Isabella Lövin (MP) och Ebba Busch Thor (KD)

4/9

TV4:s partiledarutfrågning del 2 med Jimmie Åkesson (SD), Jan Björklund (L), Jonas Sjöstedt (V) och Annie Lööf (C).

6/9

TV4:s partiledardebatt

7/9

SVT:s partiledardebatt

8/9

Debattduell i TV4 mellan Stefan Löfven (S) och Ulf Kristersson (M)

9/9

Valdag. Partierna har valvakor.

Källa: TT

ANNONS