Experten som vill gå till botten vid Titanic

Mer än 100 år efter katastrofen fortsätter ångaren Titanics öde att fascinera. Historikern Claes-Göran Wetterholm har jobbat med Titanic i över 30 år, och har en dröm kvar: att dyka med ubåt till vraket – om han får råd med biljetten.

ANNONS
|

Claes-Göran Wetterholm är etnolog, fartygshistoriker och materialansvarig för vandringsutställningen om Titanic, som nu når Göteborg – platsen där de flesta av de 123 svenskarna på båten inledde sin utlandsresa.

Han har varit djupt intresserad av Titanic ända sedan 1960, då det sjunkna skeppet nämndes i ett tv-program som unge Wetterholm råkade se.

Fler än 1500 personer omkom när det 260 meter långa fartyget sjönk i Atlanten natten till den 15 april 1912, efter att några timmar tidigare ha kört på ett isberg. Det är världens mest kända fartygsolycka, trots att det finns exempel där långt fler omkommit.

Blev snabbt kommers

Claes-Göran Wetterholm konstaterar att intresset för Titanics öde genast blev mycket stort.

ANNONS

- Sen tror jag att det handlar om att hon blev kommersialiserad väldigt snabbt. Det trycktes vykort och bilder. Sånger skrevs, böcker skrevs. Från dag ett fanns det grejer.

- Men det handlar nog också om att det är en begriplig berättelse. Man kan identifiera sig med människorna som fanns ombord, och med dem som byggde henne, säger Claes-Göran Wetterholm.

Titanic var toppmodern för sin tid, och det påpekas ofta att fartyget då betraktades som osänkbart. Wetterholm vill modifiera den bilden lite:

- Alla liknande stora fartyg på den tiden betraktades som osänkbara. Men efter olyckan har man varit väldigt försiktig med att använda det uttrycket...

ANNONS

"Turistresor"

Han har varit med, på fartyg, när expeditioner med vetenskapsmän dykt i djupgående farkoster till vraket cirka 4000 meter under havsytan. Han var också med som expert i planeringen av filmen om katastrofen som blev en succé på 1990-talet.

Men en speciell möjlighet finns kvar för 66-årige Claes-Göran Wetterholm. Han skulle vilja följa med i en av de ubåtar som planeras göra "turistresor" till vraket på havsbotten.

- Jag skulle ha åkt vid två tillfällen, men då blev det inställt. Senast 2012.

- Nu tror jag att listan för resor nästa år är fulltecknad. Det skulle gått resor i somras, men de blev inställda för att man inte testat materialet. Det är ett nytt kompositmaterial som används. Man vill vara säker – för om man dyker vid Titanic och något händer där nere, då är man mer förlorad än om man är på månen.

ANNONS

Farligare att cykla?

Själv tror Wetterholm dock att det är farligare att cykla i centrala Stockholm, som han själv brukar göra varje dag, än att dyka till Titanic.

En annan komplikation är kostnaden. Det lägsta priset för en sådan turistresa ligger runt en miljon kronor.

- Jag är bara en enkel fartygshistoriker. Jag har inga miljoner, säger Claes-Göran Wetterholm med ett skratt.

Och så går kommersialiseringen av Titanic vidare...

TT

Fakta: Titanic

Oceanångaren Titanic sjönk utanför Newfoundland, på Amerikas östkust, natten till den 15 april 1912. Fartyget hade kört på ett isberg några timmar tidigare.

Mer än 1500 personer omkom. Lite fler än 700 överlevde katastrofen. Livbåtarna räckte inte till alla människor som fanns ombord.

Resan, som var fartygets första, hade startat i engelska Southampton några dagar tidigare.

123 svenskar reste med Titanic. De flesta hade lämnat Sverige med en postångare från Göteborg till England, och sedan åkt till Southampton med tåg. Bara 34 av svenskarna överlevde.

Titanic var 260 meter lång och ansågs ha en mycket hög standard på sin tid.

Fartyget ägdes av rederiet White Star Line.

ANNONS